MOBILEN ER MED: Mobilen gir oss tilgang til hva som helt, når som helt - og har blitt en naturlig del av vår hverdag. Foto: Gorm Kallestad/Scanpix
MOBILEN ER MED: Mobilen gir oss tilgang til hva som helt, når som helt - og har blitt en naturlig del av vår hverdag. Foto: Gorm Kallestad/Scanpix Foto: Kallestad, Gorm

Slik blir du kvitt mobil- avhengigheten din

Du føler deg nærmest naken om du har glemt mobilen hjemme, og barna får knapt oppmerksomhet – for du må bare sjekke noe på mobilen. Bør alarmklokkene ringe?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De aller fleste av oss har gjort det til en vane: Å ha mobiltelefonen med seg overalt.

Vi sjekker tekstmeldinger, sosiale medier, nyheter, og vi har en app for hva-det-skulle-være. Ikke rart vi nærmest føler oss «naken» om vi har glemt mobilen en dag.

Cecilie Schou Andreassen, forsker og klinisk psykologispesialist ved Universitetet i Bergen og Bergensklinikkene, sier det er viktig å skille mellom avhengighet av mobilen og avhengighet den.

– Mobilen representerer først og fremst et medium som gir økt tilgang til det folk er avhengig av som shopping, spilling, gambling, jobbing, sosiale medier, porno med mer, sier Schou Andreassen.

Forsker og klinisk psykologispesialist Cecilie Schou Andreassen. Foto: Ole Kristian Olsen
Forsker og klinisk psykologispesialist Cecilie Schou Andreassen. Foto: Ole Kristian Olsen

Få med faktisk avhengighet

Til tross for at mange føler seg litt avhengig av mobilen, presiserer Schou Andreassen at kun noen få utvikler faktisk avhengighet, altså overdreven og tvangsmessig bruk forbundet med klare negative konsekvenser.

– Tall på hvor mange som rammes spriker fra litt over null prosent til over 35 prosent, ettersom forskerne har brukt ulike definisjonskriterier, utvalg, målemetoder og teoretisk rammeverk, sier Schou Andreassen, som nå er gjesteforeleser ved ved UCLA Semel Institute for Neuroscience and Human behavior i USA.

Slik får du kontroll over mobilbruken din:

– Bestem deg!

– Lag en plan og følg den

– Skap mobilfrie soner

– Skru mobilen av, på stille eller flymodus når du vil koble av (f.eks. mens du jobber, trener, sover, sosiale sammenkomster osv) for å unngå distraksjon

– Blokker sider du vil holde deg unna

– Slett sosiale applikasjoner (sosiale medier) fra mobilen

– Skru av varsler eller rediger foretrukne varslingsintervaller

Kilde: Cecilie Schou Andreassen, forsker og klinisk psykologspesialist ved Universitetet i Bergen og Bergensklinikkene

Behovet for å være oppdatert

Følelsen av å være «naken» uten mobilen mener forskeren delvis henger sammen med vårt grunnleggende ønske om å ville vite alt om hva som foregår rundt oss, noe som trolig er viktig for overlevelse i et evolusjonistisk perspektiv.

– Følelsen av å gå glipp av noe, og potensiell viktig informasjon, kan skape angst og ubehag – som igjen motiverer oss til å sjekke mobilen for ny informasjon, slik at kontroll og trygghet gjenopprettes, forklarer Schou Andreassen.

Tips og råd

Hvordan man skal få kontroll over egen mobilbruk er individuelt, mener forskeren. Hun har likevel flere råd å komme med, dersom man av en eller flere grunner ønsker å redusere bruken: