Reklamefilmen som går viralt i sosiale medier avslører hvilken etnisk bakgrunn de medvirkende egentlig har.

Snakkes om verden over

67 personer deltok i filmen som ble laget i København i april. Hittil er den sett over 11 millioner ganger, og 18.000 har delt den på Facebook. Den har blitt veldig populær i Østen.

– Filmen blir snakket om i hele hele verden. Mange føles seg truffet og føler at verden åpner seg for dem etter å ha sett filmen, sier pressetalsperson Line Schjelde i Momondo til TV 2.

I Norge har 6000 personer delt videoen, og 2000 har kommentert den.

Reelle mennesker og resultater

– Deltakerne er en bredt sammensatt gruppe med mange ulike yrkesbakgrunner. Noen av dem er skuespillere, men ingen av dem er valgt ut til å være med på prosjektet fordi de er skuespillere, sier Schjelde.

De medvirkende har bakgrunn fra flere ulike verdensdeler. Samtlige er trygge og stolte av sin etnisitet. Men så blir de spurt om de er villige til å ta en DNA-test for å finne ut om alt er akkurat slik de tror.

Når resultatene kommer blir mange av dem rørt og sjokkert. Det viser seg at de har aner til flere forskjellige land de ikke visste om.

– Jeg går litt langt nå. Men dette burde være obligatorisk. Hvis alle fikk tatt en slik test, ville det ikke finnes ekstremisme i verden, sier en kvinne som trodde hun var 100 prosent etnisk fransk. Det viste seg at hun ikke hadde noen franske gener.

Mer variert etnisitet enn vi tror

Fem av ti nordmenn tror de har aner fra maksimalt to land, viser en internasjonal undersøkelse utført i 18 land. Sjansen for at dette er feil er stor.

– Vårt slektskap og vår geografiske opprinnelse er mer variert enn vi tror, i følge Brad Argent, talsperson for AncestryDNA som er verdens største formidler av personlige DNA-tester.

– De fleste vi er i kontakt med blir svært overrasket når de finner ut at deres geografiske bakgrunn er mer variert enn forventet. Vi mennesker har faktisk i gjennomsnitt genetiske røtter I fire forskjellige globale regioner. Det er betraktelig høyere enn forventningen om maksimalt to land, sier Argent.

– Følelsesladd

Filmen er laget for reisesøketjenesten Momondo. Schjelde sier at DNA-prosjektet underbygde antagelsen de hadde om at mange av oss ikke kjenner vårt fulle opphav, og at det kan endre vårt syn på andre nasjoner.

– For våre deltakere har det vært en åpenbaring og en følelsesladd reise. Hele formålet er å få folk til å se på verden på en ny måte og få dem til å åpne øynene for at verden er nærmere enn du tror, sier Schjelde.

Studien er basert på svar fra 7200 respondenter, inkludert 400 respondenter fra hvert av de 18 landene: Australia, Brasil, Kina, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italia, Mexico, Norge, Portugal, Russland, Sør Afrika, Spania, Sverige, Tyrkia, England, og USA.