Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske myndigheter vil slå hardere ned på ulovlig markedsføring av pengespill på internett, og også mot kjendiser som stiller i reklamefilmene for spillselskapene.

– Slik Lotteritilsynet ser det er hovedproblemet med spillselskapene i Norge at de tilbyr pengespill som per definisjon er ulovlige. De markedsfører seg i stor omfang via TV-kanaler og andre reklamekanaler, noe som betyr at det er ulovlig markedsføring de driver med, sier Atle Hamar, direktør i Lotteritilsynet.

Han kaller spillselskapene kyniske.

Dette er ikke Kim Rune Petersen, talsmann for spillselskapet Betsson i Norge enig i.

– Vi har blitt beskyldt for å være kynisk og rå flere ganger, og kommer sikkert til å bli beskyldt for det igjen. Det som er fakta er at de reklamene som blir sendt via utenlandske TV-stasjoner er helt lovlige, og det er også lovlig for nordmenn å spille online, sier Kim Rud Petersen, talsmann for Betsson Norge.

Se den opphetede debatten i toppen av saken!

– Respektløst

Hamar mener det er respektløst av spilleselskapene å rette seg mot et norsk marked.

– Det er respektløst av Betsson og de andre spillselskapene å ikke respektere norsk lovgivning. Vi ser at det er hos de utenlandske spillselskapenes online-spill at folks spillproblemer først og fremst øker, sier Hamar.

Betsson får blant annet kritikk av Lotteritilsynet for å bruke kjente personer i sine reklamer.

SE REPORTASJE: Vil slå hardere ned på det de mener er ulovlig markedsføring

– Du retter disse spillene mot nordmenn, du markedsfører det i Norge, dette rettes mot det norske markedet, og derfor er det ulovlig, sier Hamar.

Omgår dere norsk lov helt bevisst?

– Vi omgår ikke norsk lov. Vi selger våre spill fra de land vi har lov til, og vi sender reklame på kanaler der vi har lov til det, sier Petersen.

– Flere blir avhengige

– Reklamepresset fører helt klart til at flere blir spillavhengiget, sier Steinar Glimsdal i Blå Kors.

Bør myndighetene gjøre noe?

– Reklamen disse spillselskapene kommer med er jo faktisk forbudt. Det å begrense reklamen ville nok hjelpe betydelig, sier han.