Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne sommeren pakker norske bønder gresset inn i rosa.

Det gjør de til støtte for brystkreftforskning.

De over 200.000 rundballene skal legges synlig langs offentlige veier over hele landet for å skape oppmerksomhet og fokus på brystkreftsaken.

Bidrar med 300.000 kroner

Det er Felleskjøpet Agri som i samarbeid med emballasjeprodusentene Trioplast og Tama har valgt å starte den rosa kampanjen.

Ved kjøp av en rull med rosa plast eller nett doneres 30 kroner til brystkreftforskning. Bonden betaler 10 kroner ekstra per rull, i tillegg til at Felleskjøpet og produsenten donerer 10 kroner hver.

Det totale bidraget er på rundt 300.000 kroner. Dette vil bli overlevert til Brystkreftforeningen over sommeren.

— Flott initiativ

Fulltidsbonde Marthe Bogstad fra Kløfta er en av flere bønder over hele landet som har valgt å kjøpe rosa rundballer. Det var ingen tvil om at hun skulle bidra til initiativet da hun hørte om de rosa høyballene.

— Vi hadde en i familien som fikk brystkreft og som måtte fjerne et bryst. Brystkreftkampanjer er på en måte veldig populært, og det er veldig bra at bøndene nå kan bidra på denne måten, sier 26-åringen til TV 2.

Som kvinnelig landbruker var det ekstra viktig for Bogstad å kunne bidra til å sette fokus på brystkreftsaken, og hun har bestilt en hel pall med rosa rundballeplast.

— Jeg driver besøksgård, så har ofte mange på besøk. Derfor er det også en fin måte til å rette oppmerksomhet til saken på.

#Rosaballer

Ideen om å bruke rosa rundballer kommer opprinnelig fra New Zealand, skriver Trønder-Avisa.

Samtidig som åkrene blir fylt av rosa innslag arrangeres det også en Instagram-konkurranse der målet er å inspirere det norske folk til å jakte på rosa rundballer rundt om i landet, og deretter dele bildene sine på Instagram ved bruk av hastaggen #rosaballer.

Rammer alle og når ut til alle

– Jeg er ydmyk for at så store aktører er villige til synliggjøre brystkreftproblematikk og styrke vår sak. Dette er en stor aktør som når ut til alle i hele landet. Akkurat som brystkreft rammer alle i alle samfunnslag, synliggjør de denne problemstillingen gjennom hele sitt nettverk, sier Beate Christine Wang, leder for Brystkreftforeningen.

Wang sier det er sammenheng mellom helse og matproduksjon.

– Vi har en stadig større gruppe av unge under 40 som får kreft. De er opptatt av matproduksjon og ren, proteinrik og kortreist mat. Brystkreftforeningen og Felleskjøpet kan bygge på hverandre, sier hun.

Krevende forskning

For brystkreftforeningen, som blant annet jobber for å skaffe midler til forskning, er aksjoner som setter fokus på sykdommen viktig.

– Det er svært kostnadkrevende å drive skikkelig forskning, som kan gi best mulig behandling for den som blir syk, sier Wang.

– Men det handler ikke kun om den som får sykdommen. Det handløer også om pårørende, om barna deres og om menn. Menn får også brystkreft. Det er et stort samfunnsperspektiv, sier Beate Christine Wang i Brystkreftforeningen.