KYTTER RYGGE: Passasjerer går av et fly fra Ryanair på Moss lufthavn Rygge. Flyselskapet sier det vil droppe Rygge lufthavn dersom flyseteavgiften kommer. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
KYTTER RYGGE: Passasjerer går av et fly fra Ryanair på Moss lufthavn Rygge. Flyselskapet sier det vil droppe Rygge lufthavn dersom flyseteavgiften kommer. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Foto: Nesvold, Jon Olav

Rygge flyplass legger ned

Styret ved Rygge flyplass bestemte tirsdag at driften ved Rygge lufthavn skal legges ned, dersom Ryanair slutter å bruke flyplassen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en pressemelding opplyser styret ved Rygge sivile lufthavn AS at trafikken skal gå som normalt frem til 1. november. Men etter dette vil det trolig gå mot nedleggelse.

– Styret ser ikke grunnlag for sivil trafikk etter 1. november 2016. Det er besluttet at trafikken skal avvikles etter dette dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes, heter det i pressemeldingen.

Dermed ser det ut til at det er over for Rygge. På grunn av den nye flyseteavgiften, som innføres fra 1. juni, sier Ryanair opp baseavtalen med Rygge fra 1. november.

Stortinget vedtok i desember 2015 å innføre en flyseteavgift på 80 kroner pluss moms, totalt 88 kroner.

Ryanairs beslutning er dramatisk for Rygge, ettersom 90 prosent av rutene fra Rygge drives av Ryanair. Lavprisflyselskapet har varslet en styrt avvikling fra 1. november 2016.

Ikke konkurransedyktige

Rundt tusen personer jobber ved flyplassen. Flyplassjef Pål Tandberg sa i fjor at flyseteavgiften vil bety kroken på døren for Rygge. Tirsdag måtte han konstatere at grunnlaget for driften forsvinner sammen med Ryanair.

– Vi ser ikke grunnlag for videre drift, basert på de indikasjonene om trafikkvolum som flyselskapene har gitt oss, sier flyplasssjefen til TV 2 Nyhetskanalen.

NEDLEGGELSE: Pål F. Tandberg, administrerende direktør på nye Rygge lufthavn, har tidligere varslet nedleggelse av flyplassen dersom flyseteavgiften blir et faktum. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
NEDLEGGELSE: Pål F. Tandberg, administrerende direktør på nye Rygge lufthavn, har tidligere varslet nedleggelse av flyplassen dersom flyseteavgiften blir et faktum. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX Foto: Larsen, Håkon Mosvold

– Vi er såpass kjent i denne bransjen at vi ser at 80 kroner gjør at vi ikke lenger er konkurransedyktige. Vi blir feid av banen. Det synes vi er urettferdig. Tross høyt kostnadsnivå, har vi klart å holde oss konkurransedyktige.

Rundt tusen ansatte blir berørt av nedleggelsen.

– Man er trist og bedrøvet. Det er mange ansatte som har vært med lenge og stått på for å lage en god flyplass. Det er trist at vi må stenge på grunn av dårlig politisk håndverk, sier han.

De ansatte fryktet at det var det som ville komme, da VG meldte at styret satt i møte for å diskutere flyplassens fremtid tirsdag.

– Vi har forstått det slik at regjeringen står på sitt vedtak om å innføre flyseteavgiften, så vi frykter det verste og håper på det beste, sier tillitsvalgte Bjørn Petter Jensen til VG.

Da avgjørelsen var et faktum, slo han fast hvor sinnet var rettet:

– De ansatte er triste og ikke minst forbanna. Sinnet retter seg mot dem som har tatt avgjørelsen som gjør at vi må stenge. Vi trodde det var en tidlig aprilspøk, men de har stått på sitt hele tiden. Det er som Pål Tandberg sier et dårlig politisk håndverk, sier Jensen til TV 2 Nyhetskanalen.

Solberg: – Lar oss ikke presse av Ryanair

Statsminister Erna Solberg (H) avviser i en Facebook-kommentar at det er flypassasjeravgiften som gjør at Rygge må stenge.

– Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser. I dette konkrete tilfellet dreier det seg om at Ryanair ikke ønsker å benytte seg av lufthavnen på Rygge, angivelig på grunn av den nye avgiften – en avgift som for øvrig ikke ser ut til å hindre Ryanair i å fly til andre flyplasser i Norge, skriver Solberg.

– Det er beklagelig at den aktuelle lufthavnen synes å være såpass avhengig av én enkeltaktør, som ved gjentatte anledninger har vist seg å utøve press mot myndigheter, politikk og forvaltning rundt omkring i Europa for å slippe unna skatter og avgifter. Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair når det gjelder en avgift den norske nasjonalforsamlingen har vedtatt, og som i prinsippet går på det grønne skiftet, skriver statsministeren.

«Kan være andre årsaker til at Ryanair forlater Rygge»

Kommentaren kom som et svar på en Facebook-følger som påpekte nedleggelsen av Rygge, etter at Solberg først la ut en melding om regjeringens satsing på å skape arbeidsplasser.

Olav Thon-gruppen eier 40 prosent av Rygge flyplass. Det samme gjør Orkla.

– Det er ikke noe som kan redde Rygge. Vi må ta til etterretning at Ryanair som utgjør 90 prosent av trafikken på Rygge, gir opp å ha sin base på Rygge. Dermed faller all Ryanair-trafikken bort. To millioner reisende ved flyplassen blir redusert til 500.000. Det betyr et årlig tap på 100 millioner kroner, sier Olav Thon til TV 2.

Thon vil ikke gå inn og redde flyplassen med mer penger.

– Jeg forstår det sånn at Orkla og jeg, som eier 40% hver, ikke er innstilt på å drive subsidiering av flyplassen videre. Så vi må dessverre ta som et faktum at Rygge flyplass kommer til å bli nedlagt fra november, sier han.

Ryanairs kommunikasjonsrådgiver Hans-Jørgen Elnæs vil ikke kommentere beslutningen til styret ved Rygge sivile lufthavn.

– Vi har ingen kommentarer til dette. Vi har synliggjort vårt standpunkt overfor mediene i Norge tidligere, og utover det har vi ingenting å tilføye, sier Hans-Jørgen Elnæs, kommunikasjonsrådgiver i Ryanair, til NRK.

Artikkelen oppdateres.