Rektor legger seg paddEflat:

160 elever fikk skoleoppgave om kritisk skadd russ (19)

Få dager etter at en russ (19) ble kritisk skadd i en tragisk ulykke, fikk 9. klasse ved Hop skole i Bergen i oppgave å skrive for og imot russetiden.

En russ (19) ble for én uke siden kritisk skadet i en tragisk russebussulykke i Arnanipatunnelen i Bergen.

19-åringen er fortsatt kritisk skadd og ligger på Haukeland universitetssykehus.

Ulykken har preget både lokalsamfunnet og russen den siste uken.

– Skriv for og imot russetiden

Denne uken fikk 9. trinn ved Hop ungdomsskole i Bergen utlevert sin tentamen i norsk.

Oppgaveteksten lød slik:

«19 år gammel mann kritisk skadet i en russebussulykke. Skal ha stått på taket i en tunnel. Russetiden er for mange ei tid mange gler seg til. Men ofte kan russetida får alvorlige konsekvenser, som i denne ulykken, hvor det kan vere snakk om liv eller død. Skriv en sakprega tekst der du argumenterer for og imot russefeiring. Hugs at tema Liv og Død på synast i teksten».

Oppgaveteksten har vekket sterke reaksjoner, blant annet hos Sofie Madeleine Refsnes (19) som selv har vært russ i Bergen den siste måneden.

Hun har skrevet et lengre innlegg på Facebook, hvor hun reagert sterkt på at elever på 14 år får en slik oppgave. Innlegget sprer seg nå på sosiale medier.

– I dag mottok en rekke elever i niende klasse en forkastelig oppgave under nynorsk tentamen. Lærerne tenkte nok at dette var suverent. Jeg tenkte at dette var kvalmt. Jeg tenkte at dette kan umulig være sant. En gutt - en flott, kjekk og snill gutt kjemper nå for sine skader. Likevel, blir dette brukt som en oppgave til å engasjere elever om å skrive om russetiden.

REAGERER: Sofie Madeleine Refsnes (19). Foto: Privat
REAGERER: Sofie Madeleine Refsnes (19). Foto: Privat

– Jeg liker engasjement, tro meg. Jeg liker at ungdommer kan se abstrakt, tenke bredde og enda mer dybde. Men det jeg ikke liker, er fullstendig mangel på respekt. Respekt ovenfor foreldre, venner, familie, skriver Refsnes.

Les hele innlegget til Sofie Madeleine Refsnes nederst i saken.

– Gigantisk glipp

Rektor ved Hop skole, Olav Lunde Fjelltveit sier til TV 2 at det er sterkt beklagelig at elevene på 9. trinn fikk en slik oppgave.

– Dette var en gigantisk glipp i rutiner. Dette var én del av oppgavesettet som ble gitt på tentamen, og den skulle ikke vært der. Det var en stor, stor tabbe, sier rektor Olav Lunde Fjelltveit til TV 2.

Skolen har, via bekjente av foreldre til den skadde 19-åringen, fått klager på oppgaven.

– Oppgaven traff personer og situasjoner som akkurat har skjedd, på en utilsiktet og svært uheldig måte. Dette er en glipp, og vi kan nærmest si vi var bevisstløse i gjerningsøyeblikket, sier Fjelltveit.

Tentamensoppgaven ble delt ut til hele 9. trinn ved skolen - 160 elever. Nå er tentamen annullert.

– Vi har torsdag kveld hatt en møte for å se hva som har skjedd, og hva vi kunne gjort annerledes, sier Fjelltveit.

INNLEGGET TIL SOFIE MADELEINE REFSNES (19):

Jeg er 19 år. Russetiden er nylig avsluttet, og jeg har hele livet mitt foran meg lagt fram på en rød løper. Jeg vet ikke hva morgendagen bringer, og det gjør meg også enda mer oppmerksom på å gjøre noe som gjør meg glad, daglig.

Dette ble jeg ikke like oppmerksom på, før den forferdelig hendelsen som tok sted i Bergen for noen uker siden. En ung gutt: en ung, flott gutt - kjemper for livet, og dette har gått inn på oss alle. Dette har skapt store oppslag i media, og ingen av oss kan noen gang skjønne dette. Man kan forstå deler, men ingen skjønner. Jeg er kristen. Iblant føler jeg meg ikke kristen "nok" til å kunne si jeg er kristen, men jeg ber. Ber hver eneste dag for vårt kjære medmenneske. Ber om at han en dag kan fortelle oss, lære oss og glede oss. For han er tross alt et medmenneske. Men det har tydeligvis ikke alle forstått.

For han var russ. Russ, slik som jeg. Vi er jo ikke mennesker? Vi er dyr. Villdyr uten moral, etikk og eier i hvertfall ikke følelser. Men jeg vet en ting sikkert: Vi er misforstått. Dere ser vårt rot, men ikke hva vi gjør. Dere ser hvordan vi opptrer i beruset tilstand, selv om dere var full dagen før og kanskje gjorde noe mer barbarisk.

Men det gjør ingenting, for du er tross alt ikke russ. Du ser ikke hvordan vi jobbet en helg for å samle inn penger til Kreftforeningen. Vi gikk og vandret rundt, for å være med på å redde kanskje deg, din far, din bror eller kanskje din mor. Men det gjør ingenting. Vi var tross alt bare russ. Dere ser vel kanskje ikke nå hvordan jeg stiller opp for en person som jeg ikke kjenner, men som jeg er blitt så glad i - fordi jeg nevnte at jeg var russ, og han jeg snakket om var russ så vi er jo ikke gode mennesker. Mennesker? Det er jo vi ikke. Russ? Æsj.

I dag mottok en rekke elever i niende klasse en forkastelig oppgave under nynorsk tentamen. Lærerne tenkte nok at dette var suverent. Jeg tenkte at dette var kvalmt. Jeg tenkte at dette kan umulig være sant. En gutt - en flott, kjekk og snill gutt kjemper nå for sine skader. Likevel, blir dette brukt som en oppgave til å engasjere elever om å skrive om russetiden.

Jeg liker engasjement, tro meg. Jeg liker at ungdommer kan se abstrakt, tenke bredde og enda mer dybde. Men det jeg ikke liker, er fullstendig mangel på respekt. Respekt ovenfor foreldre, venner, familie. Jeg vet ikke om hans nærmeste har gitt tillatelse til en slik oppgavetekst, så dersom det er tilfellet - vil jeg trekke noe tilbake. Men jeg er rystet, sjokkert og skuffet. Dette burde virkelig ikke vært lov.

Innlegget er gjengitt med tillatelse.