Skryter av livsfarlig russetrend på Snapchat

I år har det gått sport i å fylle russebussene opp med så mange som mulig mens de ruller, og sjåførene tar seg grovt betalt for å sette ungdommenes liv i fare.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å fylle russebussene med så mange som mulig samtidig som den kjører, er blitt et fenomen kalt «stapping».

Russen filmer festingen i de stappfulle bussene, og deler det videre på russens felles Snapchat-konto.

Trenden brer seg over hele landet og videoene er et urovekkende bevis på hvordan loven brytes ved å kjøre med langt flere passasjerer enn bussene er registrert for. Ansvaret ligger hos sjåførene, men flere av dem tar seg grovt betalt nettopp for å kjøre ulovlig.

– Det er pengene som rår, og vi vet jo om sjåfører som år etter år har blitt fratatt førerkortet, men som kjører fremdeles, sier Anders Venaas, leder av de organiserte russebussjåførene hos Russebuss.no.

En sjåfør koster mellom 50.000 og 150.000 kroner, og ofte tar de mer for å kjøre med et ulovlig antall passasjerer.

Blir bussene stoppet av Statens Vegvesen kan de få umiddelbart kjøreforbud, og sjåføren blir anmeldt. Hvis de blir stoppet av politiet blir sjåføren fratatt førerkortet og bussen kan i noen tilfeller bli avskiltet. Det er en risiko både russen og sjåførene er villige til å ta.

– De ser på det som en kalkulert risiko. Hvis sjåførene får inn x-antall kroner, så kan de være slepphendte på det.

Russen tar seg også betalt

Svein Andre Jordheim fra Statens Vegvesen har ikke hørt om konseptet «stapping», men er godt kjent med at det å kjøre med ulovlig antall passasjerer er lukrativt for sjåførene.

– En hver sjåfør skal være sitt ansvar bevisst og overhode ikke ta flere passasjerer enn hva bussen er registrert for. Vi vet at det foregår og vi vet at en del sjåfører tar seg betalt for å ta med ekstra passasjerer. Her er det store penger å tjene, og det lokker nok til å begå de lovbruddene, sier Jordheim.

Statens Vegvesen har kjennskap til at flere sjåfører kommer fra Øst-Europa og kommer til Norge som sesongarbeidere i russetiden.

Krever sjåfører som kjører ulovlig

Russen er selv med på å skape et marked for uansvarlige sjåfører, og det er også godt dokumentert. Flere SMSer som TV 2 har fått tilgang til, viser at det er overtallet av passasjerer som er viktigst når russen er på utkikk etter en sjåfør.

ETTERSPØR LOVBRUDD: Denne tekstmeldingen er sendt fra en russ til en sjåfør i år og viser hvordan et av russens første spørsmål baserer seg på antall passasjerer. 
ETTERSPØR LOVBRUDD: Denne tekstmeldingen er sendt fra en russ til en sjåfør i år og viser hvordan et av russens første spørsmål baserer seg på antall passasjerer. 

«Hei! Vi har ikke funnet sjåfør enda! Hvor mange kan vi evt ta med over?;) vår vanlige sjåfør pleier å være gem på det :-)», står det i én av SMSene.

TV 2 har vært i kontakt med flere sjåfører som forteller at det første russen spør om, er om de kan ha med et høyere antall på bussen. Og at betalingsviljen er høy.

Det er heller ikke uvanlig at russen tar betaling fra andre som ønsker å bli med å rulle, og dermed tjener inn igjen noe av utgiftene de har hatt på finansieringen av russebussen.

Venaas fra Russebuss.no er opptatt av han hans organiserte sjåfører kjører regelrett.

– Før så var det bare et sånt lite tema om man kunne ta med to ekstra. Nå er det «kan vi ta med disse 25?», forteller Venaas.

Når russen stadig forventer at sjåførene kjører ulovlig, så blir yrkessjåfører som ønsker å holde seg til reglementet luket ut.

– Når det er mye penger å hente i å være sjåfør, så står det mange i kø. Det fører til at de som ikke er villige til å kjøre ulovlig, ikke får oppdrag. Da finner de bare noen andre som ikke nøler med å ta med flere passasjerer, sier Jordheim fra Statens Vegvesen.

Russen lurer seg unna kontrollene

Siw Amalie Skjellin er miljø- og sikkerhetsansvarlig i Russens Hovedstyre(ROK). Hun er godt kjent med «stappe»-konseptet og innrømmer at årets russ ikke forholder seg til setebelter og antall plasser.

– Jeg tror ikke at jeg har opplevd at russen bruker setebelte. Annet enn hvis de blir stoppet av politiet eller Vegvesenet, da er de ganske raske med å sette seg ned å ta på belter, sier hun.

Jordal fra Vegvesenet er klinkende klar på den alvorlige faren ungdommene er utsatt for ved at bussene fylles med for mange passasjerer.

– Dette er en livsfarlig lek. Jeg blir skremt av å se hvordan trafikksikkerheten blir ignorert. Når de stapper bussen full, så er det en selvfølge at det er for lite plasser. Når de står og danser i en buss i fart, så skal det ikke mer enn en bråstopp foran et rødt lys til før de kan bli hardt skadd og i verste fall drepe hverandre, sier inspektøren fra Jessheim trafikkstasjon.

Han forteller at Vegvesenet gang etter gang stopper overfylte busser og anmelder sjåføren, men at det er opp til politiet å sanksjonere.

Politiet er ikke kjent med fenomenet

TV 2 har vært i kontakt med flere politidistrikt på Østlandet, og alle har hatt flere tilfeller hvor overfylte russebusser har blitt stoppet, men ingen har hørt om skrytevideoene med «stapping» på sosiale medier.

– Dette skjer kveld etter kveld, hvorfor gjør dere ikke mer for å stoppe dette?

– Vi fotfølger ikke russen og overvåker dem ikke på sosiale medier. Vi har stort fokus på russen og aksjonerer ofte, og da stopper vi og sanksjonerer der det er lovbrudd, sier Stig Inge Bakken, fra Utrykningspolitiet(UP) på Romerike.

For UP er også «stappe»-konseptet ukjent, selv om de gjennom hele russetiden stopper overfylte busser og inndrar sjåførenes førerkort.

– Det er skremmende å høre at dette foregår så åpenlyst på sosiale medier. Det er urovekkende og helt klart farlig.

Etter ulykken i Hordaland hvor en 19 år gammel russ fra Fana gymnas slo hodet i et tunneltak og ble kritisk skadd, innførte politiet nye strakstiltak. UP-sjef Runar Karlsen besluttet at politiet skal stoppe alle russebusser og -biler og kontrollere dem når UP har kontroll.

Ingen russebusser er godkjente for ståplasser så lenge de er bygget om. Hvis bussen ikke er omkonstruert, så kan den ha godkjente ståplasser hvis bussen var godkjent for det i utgangspunktet. På kollektivbusser er ståplasser lov fordi bussene er konstruert for å ha stående passasjerer og mange av dem kjører på lavhastighetsveier.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook