Fysiolog: – Kom deg på sykkelen og gå ned 11 kilo

SYKLER FORDI DET ER GØY: Natalia og Radek Poplawscy sykler fordi de liker det. At man kommer i form av det, er en ren bonus. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
SYKLER FORDI DET ER GØY: Natalia og Radek Poplawscy sykler fordi de liker det. At man kommer i form av det, er en ren bonus. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
Hverdagssykling er noe av det smarteste du kan gjøre for å bli sunnere og slankere.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det mener den danske fysiologen Morten Zacho. I et intervju med avisen Politiken forteller Zacho at syklister veier mindre og lever lengre enn de som lar seg transportere til jobb, butikk og fritidsaktiviteter med bil og buss.

– Jeg vil klart si at det er større effekt ved hverdagssykling enn ved å kaste seg ut i et avansert mosjonsprosjekt, sier Zacho, som arbeider på Rigshospitalet med å hjelpe pasienter å komme i gang med et fysisk aktivt liv.

Hverdagsaktivitet

Hans råd er å droppe tights og dråpeformet hjelm og heller satse på en fornuftig bysykkel og solid regntøy. Hyppig aktivitet er nøkkelen. Tenk mosjon og ikke trening.

Selv om man verken sykler veldig langt eller veldig fort, blir det et stort volum på aktiviteten.

– Folk som skal gjennomføre ironman-konkurranser og maratonløp, ender ofte opp med å mosjonere mer enn det som er sunt. Løpetrening gir ofte skader som gjør at man mosjonerer enda mindre. Fakta er at riktig mange blir skadd, spesielt når de trener for lange prestasjoner, sier Zacho.

Treningseffekten er en bonus

Ved Youngstorget i Oslo treffer TV 2 det syklende paret Natalia (29) og Radek (30) Poplawscy. De har bil, men bruker heller sykkel når de skal komme seg rundt.

– Det er kulere å bruke sykkel. Vi bruker mye sykkel når vi skal et sted eller når vi skal se oss rundt, forteller Natalia.

De drar gjerne på sightseeing med sykkel og har tråkket rundt både i Drammen og Stabekk, i tillegg til hjembyen Oslo.

At man i tillegg kommer i god form av å sykle, ser de på som en ren bonus.

– Sykling er gøy, smiler Natalia.

Vil senke terskelen for sykling

TV 2 har de siste dagene satt fokus på sykling og bruk av sykkelhjelm. Den danske sykkelguruen Mikael Colville-Andersen jobber for å få flere til å bruke sykkel. Han mener det store fokuset på hjelmbruk hindrer folk fra å sykle.

– Vi gir folk en feilaktig oppfatning om at sykling er farlig, noe det ikke er og ikke skal være. Fordelene ved sykling er 20 ganger høyere enn risikoen, og det finnes masse forskning som viser at hjelm skremmer folk fra å sykle. Det finnes forskning på at hjelmkampanjer og i hvert fall lovregulering er en dum ting å gjøre, sa han til TV 2.

I Nederland, et av verdens store sykkelland, er det stort sett bare turister som bruker hjelm. Samtidig er Nederland verdens tryggeste sykkelland med mindre enn 10 dødsulykker per milliard sykkelkilometer.

Sprikende forskning

Både Trygg Trafikk og sykkelorganisasjonene i Norge anbefaler bruk av sykkelhjelm, men ingen går inn for å lovfeste hjelmbruk. Til det er forskningen på området for sprikende.

Forsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt har finkjemmet forskningen på bruk av hjelm og skriver dette i Trafikksikkerhetshåndboken:

«Alt i alt er resultatene av ulike undersøkelser for sprikende, og feilkildene for mange, til at det er grunnlag for å tallfeste virkningen på skader av å påby bruk av sykkelhjelm.»

Gå ned 11 kilo

At sykling er sunt, er imidlertid lite omstridt. Sykling minsker blant annet risikoen for diabetes type 2, høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Politiken viser til britisk forskning publisert i tidsskriftet The Lancet i mars hvor en halv million briter mellom 40 og 59 år er undersøkt.

Her viser det seg at menn som sykler til jobben, veier 5 kilo mindre enn en tilsvarende bilist. For kvinner er tallet 4,4 kilo.

De som går i hverdagen veier i snitt et kilo mindre enn bilistene.

Morten Zachos egne beregninger viser at man kan oppnå et vekttap på 11 kilo på et år om man sykler hver dag. Det er dobbelt så mye som man vil forbrenne ved å trene fitness eller løpe 5 kilometer tre ganger i uken.

– Å begynne å sykle i hverdagen er en av de mest slagkraftige ting du kan gjøre for helsa, sier Zacho.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook