PRIS VIKTIGST? Da lønner det seg å velge bilen om du skal på helgetur og har en bil tilgjengelig. Foto: NTB Scanpix/TV 2-montasje. 
PRIS VIKTIGST? Da lønner det seg å velge bilen om du skal på helgetur og har en bil tilgjengelig. Foto: NTB Scanpix/TV 2-montasje. 

ENORME PRISFORSKJELLER om DU VELGER BIL FREMFOR TOG:

– Kan ikke love at det blir billigere å kjøre tog i Norge

– Staten betaler allerede halvparten av togbillettene i Norge. Det er dyrt å drive jernbane, sier statssekretæren i Samferdselsdepartementet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2 fortalte mandag om hvor mye dyrere det kan være å velge tog fremfor bil.

Se våre priseksempler her!

For eksempel koster en enkeltbillett Oslo-Lillehammer kr 402,-. Det er for en strekning på 2 timer og 7 minutter.

Tog-prisene er fastsatt gjennom en trafikkavtale mellom NSB og Samferdelsdepartementet. TV 2 har bedt departementet om å se på våre priseksempler.

Blir ikke billigere

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Amund Drønen Ringdal (H) sier til TV 2 at det er dyrt å drive jernbane, og kan ikke love billigere billetter.

Statssekretær  Amund Drønen Ringdal (H), i Samferdselsdepartementet mener det er mange grunner til å ta tog. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix
Statssekretær Amund Drønen Ringdal (H), i Samferdselsdepartementet mener det er mange grunner til å ta tog. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix Foto: Poppe, Cornelius

– Staten subsidierer allerede rundt femti prosent av billettprisene. Det kan hende flere hadde tatt toget dersom det var billigere, men det er jo, uavhengig av pris, andre fordeler med å ta tog. Det er mer komfortabelt, i alle fall om man får sitte, og man kan for eksempel lese en bok.

Ringdal sier at regjeringen har jobbet mye med at totaltilbudet skal bli bedre, blant annet ved å få bedre mobildekning og flere sitteplasser. Og ikke minst at toget skal komme og gå når det skal.

– Jeg kan ikke love billigere billetter, men vi bruker dobbelt så mye penger som den forrige regjeringen på jernbaneinvesteringer. Dersom man kan planlegge litt, kan man kjøpe minipris, og benytte andre rabatter på banen.

Stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas er forbrukerpolitisk talsmann for Høyre og en kjent tog-entusiast.

Best for pendlere

Vestfoldingen har togpendlet mellom Tønsberg og Oslo i mange år. Han blir ikke veldig overrasket når han ser de store prisforskjellene.

– Jeg er ivrig togbruker, og men mener alt til sitt bruk. Jeg tror folk er ganske flinke til å velge det mest hensiktsmessige. Tog er et godt valg for mange pendlere, spesielt med tanke på trafikk i rushtiden og de høye parkeringsutgiftene. Men er man flere i bilen som skal på helgetur, så taper tog mot bil på pris.

Løvaas sier at han godt kunne tenke seg å ta tog selv om det blir dyrere om han skal en helgetur til Lillehammer med familien, fordi det er en behagelig reisemåte.

Høyres Kårstein Eidem Løvaas liker tog, men sier at noen ganger vil det være best å ta bilen. Foto: Stortinget. 
Høyres Kårstein Eidem Løvaas liker tog, men sier at noen ganger vil det være best å ta bilen. Foto: Stortinget. 

– Skal man fra sentrum til sentrum er det uovertruffent. Men skulle vi tatt en tur til Sjusjøen eller testet bakkene i Hafjell, er det jo igjen mer praktisk med bil. Det blir også et mer miljøvennlig valg jo flere man har i bilen. Og nettopp dette er grunnen til at vi har rekordinvesteringer både til vei og bane er nettopp dette, vi trenger begge deler, sier Løvaas til TV 2.

Han påpeker at det stadig blir flere togpassasjerer i Norge, og mener dette betyr at prisene kan ikke være helt urimelige. Samtidig understreker han at regjeringen har et ansvar for at det ikke blir for dyrt for folk.

– Høyre håper at å anbudsutsette noen av strekningene vil gi både bedre tilbud og kanskje også lavere priser. Vi har gode erfaringer fra Gjøvikbanen, hvor brukerne er veldig fornøyd etter at det ble lagt ut på anbud, mener Løvaas.