Helikoptertypen fikk flyforbud i hele verden:

Super Pumaen tilbake i luften

I LUFTEN: Lørdag var helikoptre av samme type som styrtet utenfor Sotra fredag. FOTO: SKJERMDUMP/FLIGHTRADAR.COM/CHC HELICOPTERS/AFP PHOTO
I LUFTEN: Lørdag var helikoptre av samme type som styrtet utenfor Sotra fredag. FOTO: SKJERMDUMP/FLIGHTRADAR.COM/CHC HELICOPTERS/AFP PHOTO
Fredag døde 13 mennesker i en helikopterulykke. Nå flyr samme type igjen over Nordsjøen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter helikopterulykken ved Turøy i Hordaland fredag, ble alle helikoptrene til operatøren CHC Helicopter satt på bakken.

Helikopteret som styrtet fredag er av typen Eurocopter 225 Super Puma.

Gjenopptok flyvninger lørdag

Lørdag morgen ble flyvninger med andre typer enn dette gjenopptatt, og på ettermiddagen ble tre Super Puma-helikoptre igjen satt i luften.

To av de er fra operatøren til ulykkeshelikopteret fra fredag, det tredje fra Bristow.

Luftfartstilsynet har vurdert at det er forsvarlig at helikoptrene flyr, til tross for at helikopteret er samme ulykken som tok 13 menneskeliv fredag.

De to flyvningene fra CHC Helicopters var såkalte «search and resque flights» eller SAR-flights. Helikoptrene ble sendt fra Bergen lufthavn Flesland til henholdsvis Oseberg og Statfjord. EC 225 Super Puma med kjennetegn LN-OHZ fløy klokken 11.15 til Statfjord, og samme helikopter med kjennetegn LN-OJG tok av klokken 15.46.

– SAR-helikoptre er stasjonert i Nordsjøen for beredskap, sier Claus Sonberg, pressetalsmann for CHC.

Plattformene har krav om å ha slike helikoptre basert der, ifølge Sonberg, som sier at dette er rutinemessig.

LES OGSÅ: – Kan være slutten for Super Pumaen

– Vi gjenopptar flyvningene for å plassere de i henhold til avtalen med oljeselskapene og Luftfartstilsynets vedtak, sier Sonberg.

Produsenten Airbus helicopters satte alle helikopteret av typen som var med i ulykken på bakken verden over, inntil ulykkesårsaken er klar. Dette gjelder dog kun kommersielle flyvninger.

OSEBERG: Helikopteret av typen EC 225 Super Puma (kjennetegn LN-OJD) tok lørdag ettermiddag av fra Bergen lufthavn Flesland i retning oljeplattformen Oseberg. Helikopteret skulle på et såkalt SAR-oppdrag. FOTO: SKJERMDUMP/FLIGHTRADAR.COM
OSEBERG: Helikopteret av typen EC 225 Super Puma (kjennetegn LN-OJD) tok lørdag ettermiddag av fra Bergen lufthavn Flesland i retning oljeplattformen Oseberg. Helikopteret skulle på et såkalt SAR-oppdrag. FOTO: SKJERMDUMP/FLIGHTRADAR.COM

Ser ingen problem ved det

Flynettstedet FlightRadar viser at helikopteret tok av fra Bergen lufthavn Flesland klokken 15.48 lørdag ettermiddag. Avgangen er ikke listet på Heliport.no, som fører oversikt over helikopterflyvninger til og fra flyplassen.

Sonberg i CHC ser ingen problem med å sende slike helikoptre i luften.

– Jeg setter ikke meg selv over eksperten i Luftfartstilsynet, sier han.

Flyforbud

Flyforbudet for EC225 Super Puma gjelder fortsatt for kommersielle flyvninger og passasjertrafikk. Det er ikke passasjerer på de to flyvningene i dag, men det er mannskap. På begge er det standardmannskap på fem, ifølge CHC. Sikkerhetsdirektivet til Luftfartstilsynet gjelder ikke for søk, redning og oppdrag av livreddende karakter.

SØKER: Det pågår fortsatt søk i området hvor helikopteret styrtet fredag. FOTO: TORBJØRN BRANDEGGEN/TV 2
SØKER: Det pågår fortsatt søk i området hvor helikopteret styrtet fredag. FOTO: TORBJØRN BRANDEGGEN/TV 2

– Det er annerledes fordi i deler av landet er det ingen helikoptre som kan gjøre det EC225 kan. Står det om liv, og de gjennomfører dette etter de rutinene som gjelder under et sikkerhetsdirektiv, så kan man gjennomføre det, sier pressekontakt Tor Iversen i Luftfartstilsynet til TV 2.

– Er det trygt?

– I utgangspunktet er det en grunn til at man har lagt ned flyforbud, og det er at man ikke vet årsaken. Holder selskapene seg til begrensningene når de gjennomfører det her, så er det så trygt som det går an. Man kan selvsagt ikke gi garantier, og derfor begrenses oppdragene til et minimum, og da kun i søk, redning og livstruende situasjoner, sier Iversen.

Også Bristow har kjørt samme type helikopter lørdag, ifølge Iversen.

Paragraf 2.2 i i direktivet sendt ut fra Luftfartstilsynet fredag, sier at SAR-flyvninger ikke omfattes.

Ikke livreddende oppdrag

VIDEO: Her flyr rotoren på egen hånd etter helikopterstyrten

I dette tilfellet er helikopteret ikke direkte sendt ut for søk, redning eller livreddende oppdrag.

– Dette er så vidt jeg vet helt rutinemessige SAR-flights, som skal til plattformene for å være stasjonert der, eller gjøre noe. Alle plattformer har pålegg om å ha en såkalt SAR-beredskap. Det betyr at det skal stå redningshelikoptre klare på plattformene. De inngår avtaler med helikopterselskaper som CHC om personaltransport og SAR-beredskap. Det er ikke en redningsaksjon, sier Sonberg i CHC.

Sonberg i CHC sier at ledelsen i selskapet kan bestemme å sette helikoptrene på bakken, men at det ikke er gjort i dette tilfellet.

– Vi forholder oss til de reguleringene som Luftfartstilsynet har satt, sier Sonberg.

Også piloten kan nekte å fly med hensyn til sikkerheten.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook