LØSNET: Rotobladet på styrtede helikopteret ligger på bakken. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
LØSNET: Rotobladet på styrtede helikopteret ligger på bakken. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto: Bøe, Torstein

Fagforeningen: – Har fått bekymringsmeldinger om Super Puma i lengre tid

Produsenten har satt alle helikoptre av typen Eurocopter 225 Super Puma på bakken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Leder i SAFE, Hilde Marit Rysst, sier fagforeningen lenge har fryktet en helikopterulykke med Super Puma.

Hun sier de har fått flere meldinger om at kravet til vedlikehold har blitt redusert i flere deler av industrien.

– Det har blitt sagt at det ikke lenger er behov for 200 prosent vedlikehold, men at det holder med 100 prosent, at man kun gjør det som trengs. Tidligere hadde man en robusthet som gjorde at man hadde mer vedlikehold enn det som var krevd, sier Rysst.

Settes på bakken

Hun understreker at det viktigste nå er å ta vare på de pårørende, og å sørge for at dette aldri skal skje igjen.

– Flere har vært skeptiske til Super Puma-helikoptrene. Det er en del vibrasjoner, og det er noe mer kroppen på Super Puma som gjør at flere føler seg utrygge. Ser vi til utlandet er dette helikopteret stadig havnet i søkelyset i forbindelse med feil. Likevel blir det jobbet mye med sikkerheten, og vi har ikke hatt noen grunn til å tro at disse helikopterne innebærer noen større risiko enn andre typer, sier hun.

Hun håper de videre granskningene kan avdekke hva som skjedde da et helikopter av typen Eurocopter 225 Super Puma styrtet utenfor Turøy fredag med 13 mennesker om bord.

Statoil selv foretar seg ikke noe før granskningen av ulykken er klar.

– Det aller viktigste nå er å få så mye svar vi kan på hva som har skjedd. Så blir det å trekke maksimalt med lærdom ut av det. Hva som blir konsekvensene av en slik gjennomgang vil vi se etterhvert, sier konsernsjef i Statoil Eldar Sætre.

Produsenten Airbus helicopters, har satt alle helikoptre av typen som var med i ulykken på bakken i hele verden inntil man vet hva som forårsaket ulykken.

De skriver i en pressemelding at de sender eget personell til Norge for å bistå i granskningen av ulykken.

– På nåværende tidspunkt har vi ingen informasjon om hva som har forårsaket ulykken, skriver de.

Olje- og energiminister Tord Lien (Frp) sier det er og skal være trygt å reise til og fra jobben på norsk sokkel.

– Jeg tror ikke det er riktig at vi i dag konkluderer med hvorfor dette skjedde. Vi skal nå gjøre en granskning som vi i ettertid kan bruke til å konkludere, sier Lien til TV 2.

På 80-tallet var det snakk om hvorvidt man skulle reise til oljeplattformene med helikopter eller båt.

– Dette er sikkerhetsspørsmål som de enkelte oljeselskapene må ta stilling til, sier Lien.

– Mange har angst

Marit Warncke, leder for Bergens næringsråd, er psykolog og har i en årrekke arbeidet med nordsjøarbeidere som har helikopterangst.

– Det er veldig ubehagelig for mange, uansett helikoptertype, du sitter trangt med redningsdrakten på og har trent gjennom sikkerhetsprosedyrer. Jeg har truffet mange av dem som gjennom årene har utviklet en sterk angst rundt dette å fly helikopter, sier hun.

Hun husker Norne-ulykken i 1997.

– Etter den ulykken var det mange som ble engstelige. Når det er sagt, så er det jobbet utrolig godt med sikkerheten i Nordsjøen og med helikoptertransporten, sier hun.