KAN BETY SLUTTEN: Både på norsk og britisk sokkel er helikoptertypen Super Puma mye brukt til transport av personell. Foto: Eurocopter
KAN BETY SLUTTEN: Både på norsk og britisk sokkel er helikoptertypen Super Puma mye brukt til transport av personell. Foto: Eurocopter

Luftfartsekspert: – Kan være slutten for Super Pumaen

Per Gram tror samtlige helikoptre av ulykkestypen blir stående på bakken i lang tid.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helikopteret som forulykket fredag var på vei fra Gullfaks B til Bergen da det gikk ned utenfor Turøy i Fjell kommune.

Ulykken er en av de største helikopterulykkene i norsk oljeindustris historie, 13 mennesker omkom.

Det var to piloter og 11 passasjerer om bord i helikopteret. Statoil har satt alle trafikkhelikoptere av tilsvarende type midlertidig på bakken.

Også Storbritannia har satt sine helikoptre av ulykkestypen på bakken etter ulykken som skjedde fredag formiddag, like før klokken 12.

Helikoptertypen produseres av Airbus.

Luftfartsekspert Per Gram utelukker ikke at helikoptertypen Eurocopter 225, også kalt Super Puma, aldri mer vil bli brukt i Norge.

– Det er vel ingen som har lyst å fly dette helikopteret, og hadde jeg vært offshore-arbeider hadde jeg satt ned foten og sagt at denne typen vil jeg ikke fly mer. Her kommer sikkerheten i høysetet, det er best å ha det helikopteret stående inntil man har funnet årsaken. Nå har Airbus et helt nytt helikopter på tegnebrettet som skal ta over for denne typen. Det kan derfor godt være at dette er denne helikoptertypens endelikt, det siste man ser til den, sier Gram til TV 2.

Kan være et farlig helikopter

Høsten 2012 ble samme helikoptertype satt på bakken etter to nødlandinger med nær identisk hendelsesforløp i Storbritannia.

– Det er naturlig å reise spørsmål om dette er et farlig helikopter. Men man skal huske at helikopteret hadde fløyet 300.000 timer før man oppdaget sprekker i en drivaksling inne i hovedgirboksen, sier Gram.

Etter at det ble satt på bakken i 2012 og 2013 konstruerte man et varslingssystem for pilotene slik at de kunne holde øye med en komponent i hovedgirboksen.

– Man følte vel da at man hadde løst problemet, at dette var et sikkert helikopter. Men nå er det grunn til å reise spørsmål igjen om det er det, mener han.

Alvorlig forutgående svikt

Han er ikke i tvil om at Havarikommisjonen vil finne årsaken til helikopterulykken ved Turøy på Sotra i Hordaland.

– Havarikommisjonen har sett TV 2s video, de har funnet hovedgirboksen, rotoren, flight data-recorderen. Det ligner veldig på et havari i hovedgirboksen eller rotorhodet. At det er en teknisk feil kan man uten videre slå fast, men jeg tror Havarikommisjonen finner ut av det, sier luftfartseksperten.

Helikoperpilot og instruktør Sven Marti tror ikke det er snakk om noen menneskelig svikt bak ulykken.

– Det er ingenting som tyder på at piloten kunne gjort noe i dette tilfelle. Hele rotordisken har falt av. Det er veldig uvanlig. Det må ha vært en alvorlig forutgående svikt som gjør at det rives løs, sier Marti til TV 2.