Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I norsk oljehistorie har det tidligere vært fire store helikopterulykker.

Tre av dem på 70-tallet, den fjerde i 1997.

9. juni 1973: Fire mennesker døde da et Sikorsky-helikopter nødlandet ved Ekofisk.

23. november 1977: 12 døde da et helikopter styrtet på flyturen til Ekofisk.

26. juni 1978: 18 personer døde i styrt under flyvning til Statfjord.

8. september 1997: 12 døde i styrt på vei fra Brønnøysund til Norne.

Fredag styrtet et helikopter av typen Eurocopter EC225 Super Puma ved Turøy på Sotra i Hordaland. 13 personer er antatt omkommet.

– En av de største

Under en pressekonferanse fredag kveld sa konserndirektør Arne Sigve Nylund at produksjonen ved Gullfaks B, der helikopteret var på vei, er midlertidig stengt.

– Det er en av de største ulykkene i norsk oljeindustri i norsk historie. 13 mennesker var involvert, og det ser dessverre ut til at alle har omkommet, sa Nylund.

Det er 19 år siden sist det var en helikopterulykke i forbindelse med norsk oljenæring.

Det var i 1997, da et Eurocopter AS332 L-1 Super Puma helikopter, styrtet på vei fra Brønnøysund til Norne-feltet.

Overingeniør Knut Strengelsrud ved Veritas i Oslo studerer et av rotorbladfestene til Super Puma-helikopeteret som styrtet utenfor Brønnøysund i 1997. Foto: Jon Eeg
Overingeniør Knut Strengelsrud ved Veritas i Oslo studerer et av rotorbladfestene til Super Puma-helikopeteret som styrtet utenfor Brønnøysund i 1997. Foto: Jon Eeg Foto: Eeg, Jon

12 døde

Den gangen var det 10 passasjerer om bord, samt en besetning på to. Alle 12 omkom, kunne NTB melde i 1997.

Statens Havarikommisjon konkluderte i 2001 i sin rapport med at det var en teknisk svikt som forårsaket ulykken i 1997.

Det ble konkludert med at det var avdekket utmattingssprekker i høyre akseltapp på helikopterets hovedgearboks. Dette er komponenter som overfører drivkraften fra høyre motor til rotorhodet.

Det var i en periode i 2012-2013 innført forbud mot å fly denne flytypen etter at det var avdekket feil ved nettopp hovedgearboksene.

Siden 1997 har det ikke vært noen ulykker av denne typen på norsk sokkel.

– En massiv teknisk svikt

Statens havarikommisjon er nå i gang med å undersøke ulykkesstedet på Turøy.

Øyenvitner forteller at helikopterets hovedrotor så ut til å løsne fra selve flymaskinen.

Sjansen for at noe slikt skal skje, er ekstremt liten, ifølge luftfartsekspert Per Gram.

– Jeg kan ikke huske at det har skjedd noen gang tidligere. Det betyr antakelig at girboksen har hatt en massiv svikt og stoppet brått, og da er energien i rotorsystemet så stor at rotoren faktisk kan forlate helikopteret, sier Gram til TV 2.

Gram er pensjonert pilot og forteller at om et helikopter mister rotoren, er det som om et vanlig fly (fixed wing) skulle miste vingene.

– Da er det totalhavari øyeblikkelig.

Selv om det ikke har vært ulykker i forbindelse med norsk oljenæring på 19 år, har det vært en rekke helikopterulykker i norsk luftrom.

Sist var på Sollihøgda i 2014, da et ambulansehelikopter styrtet og to personer omkom.