Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salget av ladbare hybridbiler har skutt til værs, og sammenlignet med samme periode i fjor - 1. janur til 10. april - er salget femdoblet.

5073 biler av denne typen er solgt her til lands, og det gjør at hele tolv prosent av det totale nybilsalget er en ladbar hybrid, skriver VG - som først omtalte saken.

Sterk motstander av hybrid
De store ladbare SUV-ene fikk en avgiftsreduksjon på opptil 100 000 kroner i statsbudsjettet, og Bellona-leder Frederic Hauge reagerer sterkt på forutsetningen for denne subsidieringen.

– Ordningen er basert på juks. Ordningen er basert på at vi har gram per kilometer med Co2-utslipp, og dette er nå grundig avslørt. Det virker ikke, og det regjeringen har gjort er å minske forskjellene på pris mellom rene hydrogenbiler og ladbare hydbrider. Det vi ser er at disse har mye større utslipp enn hva som er oppgitt på vaskeseddelen og dermed kommer ikke Norge til å nå klimamålene, sier Hauge til TV 2.

Han mener at ordningen som måler Co2-utslipp ikke er nøyaktig nok.

– Effekten av å dra på batteri og motor, en motor som slår seg av og på, gjør at utslippene som regel er mye høyere enn tidligere oppgitt, hevder Hauge.

Uenig med Bellona
Leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Nicolai Astrup (H), mener hybridbiler er veien å gå.

– Jeg mener at ladbar hybrid er et skritt i riktig retning, sammenlignet med fossile alternativer. Så er jeg enig med Frederic Hauge i at det optimale er om flest mulig kjøper nullutslippsbiler, sier Astrup til TV 2.

Bellona-lederen fortsetter sin tirade mot hybridbilene:

– Når vi trenger de virkelige luftreduksjonene i Oslo - altså når det er kaldt - da virker ikke batteriene på fleste av disse plug in-hybridene. De går mye kortere, og en del av dem kommer seg knapt nok ut av garasjen. Bilprodusentene, som dere nå hjelper med disse virkemidlene, de setter inn akkurat nok batteripakke til å klare disse falske EU-kravene om gram per kilometer. Det er juks og svindel, sier Hauge.

Står på sitt
Astrup mener det ikke er juks og svindel.

– Nei, det er jeg ikke enig i. Det systemet vi har, det premierer el-biler kraftig, og nå kommer også ladbare hybridbiler noe bedre ut enn hva det har gjort tidligere. Det har gjort at flere kjøper dem, og det er bra at man kjøper det fremfor å kjøpe fossile alternativer, sier Astrup til TV 2.

Hauge står på sitt om at hybrid-bileierne bør føle seg ført bak lyset:

– De er lurt, fordi det som står i forbruk og utslipp på vaskeseddelen er basert på et falsum. Det er hvordan disse testene foretas, og det er det den norske regjeringen har brukt som grunnlag for sitt avgiftssystem.

Du kan se hele den opphetede hybridbil-debatten mellom Nicolai Astrup og Frederic Hauge i videovinduet øverst i saken.