I nesten ti år organiserte DNB i Luxembourg postboksselskaper på Seychellene for kundene sine, avslører Aftenposten. DNB angrer på praksisen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
I nesten ti år organiserte DNB i Luxembourg postboksselskaper på Seychellene for kundene sine, avslører Aftenposten. DNB angrer på praksisen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Junge, Heiko

Aftenposten: 200 nordmenn omtales i dokumenter fra verdens største lekkasje

Rundt 200 nordmenn er omtalt i de 11 millionene dokumenter som Aftenposten har fått tilgang til. Nå kommer avsløringene en etter en.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag publiserte Aftenposten de første sakene i det de kaller Panama Papers - over 11 millioner lekkende dokumenter fra et advokatfirma i Panama.

Dokumentene er delt av et stort internasjonalt graveprosjekt med journalister fra hele verden. Det omtales som verdens største dokumentlekkasje.

I dokumentene er rundt 200 nordmenn omtalt. Aftenposten vil publisere nytt materiale fra dokumentene de neste dagene.

Både DNB og Nordea omtales i det som allerede er publisert.

DNB i Luxembourg opprettet og administrerte 36 firmaer på Seychellene registrert på 45 norske kunder i årene 2006 til 2015, skriver Aftenposten.

DNB angrer på praksisen, og bestrider ikke de faktiske forholdene avisen avslører.

Liker ikke assosiasjonen

– Det å bli assosiert med den typen virksomhet, er langt, langt utenfor vår toleransegrense, sier konserndirektør Tom Rathke, i DNB private banking til Aftenposten.

Ifølge Aftenpostens opplysninger hadde selskapene bankkonto hos DNB Luxembourg.

Leide inn advokatfirma

Samtidig leide banken inn stråmenn fra det Panama-baserte advokatfirmaet Mossack Fonseca som styremedlemmer.

Aftenposten har ikke grunnlag for å hevde at DNB eller kundene har brutt lover verken i Norge, Luxembourg eller Seychellene.

– Med dagens interne regelverk ville det ikke skjedd, sier konsernsjef i DNB, Rune Bjerke i en pressemelding.

Også Nordea trekkes inn i saken.

Av dokumentene går det fram at Nordea har hjulpet sine rikeste kunder unngå skatt gjennom å tilby dem å etablere postboksselskaper i skatteparadiser.

Banken, som har sitt hovedkontor i Stockholm, har gjennom samarbeidet med Mossack Fonsaeca bidratt til å få opprettet hundrevis av såkalte postboksselskapet i skatteparadiser.

– Vi hadde et lite antall tidligere. Nå er det er svært lavt antall av denne typen strukturer, sier administrerende direktør Thorben Sander i Nordea Luxembourg til Uppdrag granskning.

– Jeg ønsker at vi hadde tatt dette ansvaret tidligere, sier han.

(©NTB)