full instagram-baluba:

Derfor raser brukerne mot bildetjensten

Eksperter tror Instagram vil ta grep om annonsemarkedet: – Instagram har vært den siste hellige gral, sier Magnus Brøyn.

Tidligere denne måneden varslet Instagram omfattende endringer i hvordan den populære tjenesten fungerer. Instagram hevder nemlig at brukerne i snitt går glipp av 70 prosent av alle innleggene. Derfor ønsker det sosiale mediet å ta styringen over rekkefølgen i bildestrømmen din.

I fremtiden vil nemlig rekkefølgen på bilder og videoer være basert på sannsynligheten for at du vil være interessert i innholdet. Dermed kan kjendisenes nakenbilder ligge i toppen av bildestrømmen, til tross for at de er flere timer gamle.

TV 2 har tidligere omtalt de omfattende endringene.

– Ikke fiks noe som ikke ødelagt

Sosiale medier-eksperter spådde at endringene ville føre til ramaskrik, noe man nå kan si at de har fått rett i. Reaksjonene har nemlig ikke latt vente på seg.

Blant annet har en rekke populære «instagrammere» bedt sine følgere om å skru på notifikasjoner for deres innlegg. I praksis fører dette til at man vil få et varsel hver gang vedkommende legger ut noe på bildetjenesten.

Dermed vil du ikke gå glipp av innlegg (men du risikerer et stort antall notifikasjoner).

– Ugh, Instagram. Hvis det ikke er ødelagt, ikke fiks det, skriver Kylie Jenner på – ja, du gjetter riktig – Instagram. Hun ber samtidig sine sine 56 millioner følgere om å skru på notifikasjoner.

– Ingenting blir slettet

Debatten om den omfattende endringen har også nådd norske Instagram-brukere. Tina Mondelia Chen Sandboe (18) og Beatriz Neves (17) har begge rundt 8000 følgere.

– De som har flest følgere og likes vil nok havne øverst. Da føler man kanskje ikke at det er like demokratisk og likestilt. Det skal kanskje være uavhengig av hvor mange følgere du har, sier Sandboe til TV 2.

– Ingenting blir slettet, men det blir ikke kronologisk, så det ligger alltid lenger ned om man vil se det, påpeker Beatriz.

– Vil ta grep om annonsemarkedet

Teknologi-ekspert og daglig leder i Coxit-PR, Magnus Brøyn, peker på to grunner til at Instagram innfører den omstridte endringen.

– Det ene er at det engasjerer deg og meg enda mer når vi får se det teknologien allerede vet at vi er interessert i, sier Brøyn til TV 2.

– Den andre grunnen er at Facebook, som eier Instagram, ønsker å få et enda bedre grep om annonsemarkedet på Instagram. Det vi har sett på Facebook er at merkevarer er nødt til å putte på noen kroner for å få vise frem postene sine og øke rekkevidden, fortsetter han.

Brukerne raser over endringer: – Instagram har vært den siste hellige gral

Høyskolelektor ved BI og sosiale medier-ekspert, Cecilie Staude, har også pekt på det økonomiske aspektet.

– Nå som Instagram er blitt så stort, blir Instagram også en viktig markedsføringskanal, slik som Facebook. Det tror jeg er utgangspunktet for endringene, har Cecilie Staude tidligere sagt til TV 2.

Lover å gi beskjed

Instagram har naturligvis også fått med seg de store protestene. Mandag forsøkte de å roe ned brukerne sine. Tjenesten forsikrer om at endringene ikke vil rulles ut med en gang.

– Vi hører dere og forsikrer om at ingenting blir forandret i feeden din nå med en gang. Vi lover at du skal få vite det når endringene rulles bredt ut, skriver representanter for tjenesten på mikrobloggtjenesten Twitter.

En talsperson sier til ABC News at endringene først vil komme til folk flest om uker eller måneder.

Magnus Brøyn spår at hylekoret vil roe seg ned relativt raskt.

– Instagram har vært den siste hellige gral, den siste uriaspost, som ikke har vært endret eller tuklet med. Vi må heller ikke glemme at Mark Zuckerberg lovet deg, meg og alle andre at han ikke skulle endre på Instagram da han kjøpte tjenesten, rett før Facebook gikk på børs, fortsetter han.

– Samtidig vil jeg si at dette er en naturlig utvikling. Det at algoritmene leverer det vi på mange måter vil ha er ikke noen ulempe, selv om vi er vant til å se den sosiale virkeligheten på Instagram i omvendt kronologisk rekkefølge.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook