Disse superenkle triksene får deg til å spise mindre

GOD PORSJON: Å spise av mindre tallerkener er et kjent lite triks som skal hjelpe deg å spise mindre. Foto: Matthew Mead / AP
GOD PORSJON: Å spise av mindre tallerkener er et kjent lite triks som skal hjelpe deg å spise mindre. Foto: Matthew Mead / AP Foto: Matthew Mead
Disse fem små grepene skal hjelpe deg og spise mindre og gå ned i vekt.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange ønsker å gå ned i vekt, men det kan være vanskelig å følge alle kostholds- og treningsrådene som florerer i mediene og på nettet.

Det sies at det enkle ofte er det beste, og noen enkle små grep i hverdagen vil gjøre det lettere for mange å spise mindre.

Ifølge The Telegraph er det noen råd du bør følge for å spise mindre. Professor ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Oslo, Jøran Hjelmesæth, har sett på disse rådene og kan fortelle at flere av disse faktisk har noe for seg.

1. Mal veggene dine blå

Det er kjent at farger påvirker appetitten. Fastfoodkjeder som Mc Donalds, KFC og Burger King er alle kjeder som har røde, gule og oransje vegger. Disse fargene skal ifølge forskning øke appetitten din, men blåfargen skal ifølge interiørmagasinet Contract ha en motsatt effekt og dermed dempe lysten på mat. Derfor bør du altså omgi deg i blå omgivelser om du vil spise mindre.

– Dette har jeg ikke så veldig stor tro på. Jeg kan ikke forstå at blå vegger har noen særlig stor betydning for hvor mye man spiser, sier Hjelmesæth.

2. Legg maten på en liten tallerken

Dette tipset kan virke ganske selvforklarende, men psykologien bak det er mer komplisert enn man kanskje tror.

En studie som ble publisert i Journal of Consumer Research konkluderte med at grunnen til at folk har en tendens til å spise betydelig mindre av små tallerkener er på grunn av en illusjon.

Teorien går ut på at ringen rundt maten på en stor tallerken ser større ut og kan lure deg til å tro at du spiser mindre enn du faktisk gjør. Med en liten tallerken, skjer det motsatte. Ringen rundt maten er mindre som gjør at du tror du spiser mer enn du faktisk gjør.

– Å redusere porsjonsstørrelsen for å få i seg mindre mat er det gjort veldig mye forskning på. Det gjør at man faktisk spiser mindre, så det er et veldig godt råd. Man kan for eksempel bruke en frokosttallerken som middagstallerken. De fleste av oss spiser til det er tomt og det er en liten barriere å ta en porsjon til. Om man blir mindre overvektig av det kan man spørre seg om, men man spiser i alle fall mindre, forklarer Hjelmesæth.

3. Bruk den ikke-dominante hånden når du spiser

Psykologer ved universitetet i Sør-California har oppdaget at dette kan være nøkkelen til å få i seg mindre mat. I studien ga forskerne 98 kinogjengere en bøtte med popcorn, og fant ut at de som fikk beskjed om å spise med sin ikke-dominante hånd, spiste 30 prosent mindre popcorn enn de som ikke gjorde det.

Leder av studien, David Neal, konkluderte med at den ekstra innsatsen det fører med seg å spise med den hånden man vanligvis ikke bruker, gjør at vi revurderer om den syttende gaffelen eller håndfullen virkelig er verdt det, noe det viser seg at det det stort sett ikke er.

– Det er mulig at dette stemmer, det har jeg ikke noe kjennskap til, men det er et morsomt innspill og en humoristisk måte å tenke på, forteller den norske professoren.

4. Spill rolig musikk i bakgrunnen under måltidet

Forskere ved Cornell University har funnet ut at å ha på lav og rolig musikk i bakrgrunnen når man spiser, gjør at man spiser saktere.

Den rolige musikken stresser ned de som spiser og senker hastigheten på det normale spisemønsteret.

– Dette er heller ikke noe det finnes mye forskning på, men det som er poenget her er at hvis musikk gjør at man spiser langsommere, så finnes det forskning som tyder på at hvis man spiser langsomt, så spiser man mindre. Så dette kan det være noe i, foreslår Hjelmesæth.

5. Drikk en halv liter vann før du spiser

I fjor fant noen forskere ved universitetet i Bermingham ut at overvektige voksne drakk en halv liter rent vann før et måltid mistet et gjennomsnitt på 4,3 kilo på 12 uker .

Studien viser rett og slett at ved å fylle opp magen med kaloritomt vann, vil man ta opp plassen som kalorifull mat ellers ville ha tatt.

– Det kan det godt hende det er noe i dette. Det er det gjort noen nyere studier som kan tyde på at man spiser noe mindre om man drikker vann før et måltid. Man skal passe på at man ikke drikker for mye, men 1-2 glass før hvert måltid, kan ha noe for seg, forteller Hjelmsæth.

– Bli mett på grønnsaker

Ernæringsfysiolog, Camilla Andersen, er enig i at mange av disse tipsene enkelt kan hjelpe folk å gå ned i vekt. Det viktigste er ifølge henne at man er motivert til å ønske å spise mindre.

– Man må gjerne bruke tips som disse, eller finne egne metoder som motiverer en. Jeg tenker at det er viktig å ikke komplisere kostholdet mer enn man må, og heller ikke gi kostholdet mer oppmerksomhet enn det fortjener.

Ifølge Andersen er det altså viktig at man finner ut av hvorfor man vil spise mindre og legge en plan etter det, men at det finnes mange enkle råd man kan følge.

– Et enkelt råd for å spise mindre er ved å gi mer plass til grønnsaker til hvert måltid. Til og med når du spiser pølse og pizza. Halve tallerkenen med grønnsaker i form av en deilig salat vil gjøre at du spiser mindre pizza og dermed reduserer kaloriinntaket, på en positiv måte, sier Andersen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook