Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ny forskning viser at personer som klarer å ignorere irrelevant informasjon når man søker etter noe, blir mer effektive i sitt arbeid.

Det er forskere ved Johns Hopkins University i USA som har kommet frem til dette. Det er også disse som har laget testen som nå får brukere på sosiale medier til å både juble og klø seg i hodet.

Hvem som helst kan ta testen, men én ting er viktig at du vet før du tar den:

Du må ignorere alle røde elementer i bildet. T-en er altså ikke rød.

Bildet kan du se øverst i saken.

Dersom du klarer testen, kan du ha det som trengs i jobber hvor man er avhengig av å se viktige detaljer.

– Individer som klarer å ignorerer distraherende informasjon, forbedrer sin evne for visuelle søk, en svært viktig ferdighet i yrker som for eksempel radiologer og folk som sjekker bagasje i sikkerhetskontrollen på flyplasser, forteller en av hovedforfatterne bak forskningen, Corbin A. Cunningham.

Forfatteren forklarer at det å være flink til å ignorere unyttige detaljer, altså er en viktig egenskap for å være oppmerksom.

Fant du ikke T-en raskt? Ikke fortvil – forskningen viser at dersom man får tid til å lære, blir man signifikant raskere til å finne det man er på jakt etter ved å ignorere irrelevant informasjon.