ESA: Flypassasjeravgiften kan være ulovlig

Flypassasjeravgiftens unntak for transferpassasjerer kan være ulovlig statsstøtte, mener EFTAs overvåkingsorgan ESA.

KAN VÆRE ULOVLIG: ESA mener at flypassasjeravgiften kan føre til ulovlig statsstøtte. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
KAN VÆRE ULOVLIG: ESA mener at flypassasjeravgiften kan føre til ulovlig statsstøtte. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Foto: Aas, Erlend

14. desember stemte Stortinget for forslaget om å innføre flyseteavgift på 80 kroner pluss moms. Siden da har forslaget vært ute på høring.

ESA: Ulovlig støtte

Torsdag kom ESA, som er EFTAs overvåkningsorgan, med sin vurdering av den omstridte avgiften, melder NTB.

I et brev til Nærings- og fiskeridepartementet skriver ESA at de er blitt gjort oppmerksom på passasjeravgiften som norske myndigheter har planlagt å innføre allerede fra 1. april i år. Denne omfatter blant annet et foreslått unntak for transfer- og transit-passasjerer.

ESA skriver at de registrerer at tiltaket, som kan involvere statsstøtte, ikke er forskriftsmessig varslet.

– Hvis det gjennomføres i sin nåværende form, og i en utstrekning som omfatter statsstøtte, vil ESA behandle det som «ulovlig støtte», heter det i brevet.

Siv Jensen åpner for å utsette avgiften

ESA ber norske myndigheter om å komme med et forhåndsvarsel om flypassasjeravgiften, som ser på de bekymringene som overvåkingsorganet har.

Finansminister Siv Jensen (FrP) sier til NTB at hun vil gå i dialog med ESA om avgiften. Resultatet kan bli at den omstridte avgiften likevel ikke innføres fra 1. april.

– Vi er ikke kjent med hvilke opplysninger ESA har om saken, men vi vil så snart som mulig informere ESA om våre vurderinger og begrunnelser for dette, sier finansministeren i en skriftlig kommentar til NTB.

Jensen understreker at planen er å innføre avgiften fra 1. april som forutsatt av Stortinget, men hun åpner samtidig for at avgiften kan bli utsatt.

– Dersom ESA beslutter at Norge må utsette innføring av avgiften inntil ESA har vurdert om den er i overensstemmelse med EØS-avtalen, vil vi forholde oss til dette, sier hun til NTB.

Konkurransetilsynet mener at den må utsettes

Flypassasjeravgiften er en avgift som er planlagt innført fra 1. april 2016.

Avgiften skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner, og den vil være på 80 kroner per passasjer.

Konkurransetilsynet har tidligere uttalt at de mener at flypassasjeravgiften må utsettes, siden den kan skape ulike konkurransevilkår for flyselskapene.

Konkurransetilsynet er særlig opptatt av hvordan en slik avgift vil påvirke transfertrafikken. Passasjerer som på en reise flyr med to selskaper som har en samarbeidsavtale, vil kun betale passasjeravgift én gang. Men passasjerer som på samme strekning flyr med to selskaper som ikke har en slik avtale, vil måtte betale avgiften to ganger.

Dramatisk for Rygge flyplass

TV 2 har tidligere skrevet om at avgiften vil bli dramatisk for Rygge flyplass i Østfold, siden konkurransegrunnlaget deres forverres.

Rygge flyplass står i fare for å legges ned dersom flyseteavgiften innføres.

90 % av rutene fra Rygge drives av Ryanair. Det irske lavprisselskapet har sagt opp avtalen på Rygge lufthavn på grunn av flypassasjeravgiften. Ryanair har varslet om at de vil forsvinne fra flyplassen 1. november.

(©NTB/TV 2)