priskrigen på smågodt:

Helseministeren mener du kan fylle egget med god samvittighet: – Kos deg!

BILLIGSALG: Nå koster det 30 kroner for en kilo smågodt.
Foto Knut Fjeldstad / SCANPIX
BILLIGSALG: Nå koster det 30 kroner for en kilo smågodt. Foto Knut Fjeldstad / SCANPIX Foto: Fjeldstad, Knut
Landets helseminister føyer seg ikke inn i rekken av eksperter som fordømmer prisdumpingen på smågodt.

– Jeg synes det er fælt. Prisdumpingen på godteri er ekstra umusikalsk sett i lys av Folkehelseinstituttets nye rapport om at usunn mat og høyt blodtrykk tar flest liv i Norge, sier professor Jøran Hjelmesæth, leder ved senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved sykehuset i Vestfold.

Også professor i samfunnsernæring ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Liv Elin Torheim, er svært kritisk til priskrigen.

– Det er uansvarlig av kjedene. De fremmer et høyt inntak av noe som er veldig usunt, sier Torheim.

Høie: – Kos dere!

Men ikke alle er kritiske til at nordmenn nå kan kjøpe en kilo smågodt for 30 kroner i flere av landets største dagligvarekjeder.

– FYLL EGGET: Helseminister Bent Høie (H) ber folk om å kose seg med godis i påsken. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
– FYLL EGGET: Helseminister Bent Høie (H) ber folk om å kose seg med godis i påsken. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Junge, Heiko

Helseminister Bent Høie (H) er ikke sjokkert over prisdumpingen.

– Nå er det snart påske, og det er helt vanlig med priskrig på godteri. I påsken skal folk få kose seg og fylle opp påskeegget sitt. Jeg synes ikke dette er sjokkerende, sier Høie.

I stedet viser han til at myndighetene og handelsnæringen samarbeider på flere områder for å bedre folkehelsa, blant annet ved å redusere mengden salt, sukker og mettet fett i matvarer.

– I vårt neste møte skal vi ta opp sukker. Det kan være aktuelt å redusere sukker i produkter som man vanligvis tenker at det ikke er sukker i, for eksempel frokostblandinger og yoghurt, sier Høie.

– Uklok uttalelse

Jøran Hjelmesæth reagerer på helseministerens utspill og kaller det «uklokt».

– Jeg synes ikke at det var et godt råd. For min del må folk gjerne fylle opp påskeegget, men problemet er at de også fyller opp bæreposene sine. Jeg tror at Høie undervurderer hvor mye folk handler, og det kan gi alvorlige helseproblemer, sier han.

Professoren sier at nordmenn generelt spiser for lite frukt og grønnsaker, men at vi spiser for mye sukker og salt.

– Det gjør at vi dør for tidlig av kreft og hjerte- og karsykdommer. Det er hårreisende at matvareindustrien, som har gjort en god jobb med å redusere salt i ferdigmat, blir med på dette, sier han.

Beskyldes for dobbeltmoral

Hjelmesæth mener at matvarebransjen utviser en merkelig form for dobbeltmoral.

– Med den ene hånden er de opptatt av sunnhet og å støtte sunn kost, mens med den andre hånda kaster de sukker etter folk, sier Hjelmesæth.

Han mener at de lave prisene får to grupper til å kjøpe mer godis: Personer med dårlig råd og barn og unge. Der får han også støtte av professor i samfunnsernæring, Liv Elin Torheim.

Hun viser en studie fra 2012 som forteller at 16 prosent av landets åtte-åringer er overvektige.

– Pris er en veldig viktig faktor for hvor mye folk handler. Når barna får mer godteri for pengene sine, så handler de mer, sier Torheim.

– Koser seg uansett

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, er ikke enig i beskyldningene om at de er dobbeltmoralske.

– Jeg tror at folk koser seg med noe godt i påsken uansett, og det gjør de uavhengig av prisen. Til kundens fordel velger vi likevel å tilby lav pris på en etterspurt vare, sier han og legger til:

– Coop har som mål å gjøre det enkelt for kundene å velge sunt, men det skal også være lov å kose seg litt ekstra i spesielle anledninger som i påsken, sier han. sier han.

Kiwi: – Et dilemma

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, sier at de ønsker å tilby de laveste prisene, uansett hvilken vare det dreier seg om.

Hun påpeker også at de ikke annonserer smågodtprisene sine, men derimot satser tungt på sitt fordelsprogram som tilbyr kundene bonus på frukt og grønt.

– For Kiwi var det et dilemma om vi skulle senke prisen på smågodt så lavt som til 2,90 eller ikke. Vi ønsker i utgangspunktet å inspirere til et sunt kosthold, men vi har lovet kundene våre at vi alltid skal ha minst like lave priser som konkurrentene på alle varer. Derfor valgte vi å senke prisen på smågodt, sier Arvin.

Hun påpeker at også frukt og grønt er populære varer i høytiden.

– Vi selger uansett langt flere appelsiner og klementiner enn smågodt i påsken, sier Arvin.

Historisk billig

Rema 1000 sier at de ikke kan huske at smågodt-prisene har vært så lave noen gang. Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer sier at de er kjeden som selger mest frukt og grønt, og hun påpeker at de har satset på fersk fisk og sjømat i løpet av de siste årene.

– Vi har tro på at vår langsiktige satsning på sunnhet og helse har en større påvirkning, enn en svært kort periode med sterkt prispress på smågodt. Nordmenn konsumerer smågodt til påske, og med gode priser slipper kunden å bruke mer penger enn nødvendig på påskekosen, sier hun.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook