Scandinavian Star-etterforsker om påtenningen: – En av historiens verste dekkoperasjoner

TRAGEDIE: Brann om bord i passasjerferjen «Scandinavian Star» i Skagerrak mellom Oslo og Fredrikshavn. Foto: Tor Arne Dalsnes / SCANPIX
TRAGEDIE: Brann om bord i passasjerferjen «Scandinavian Star» i Skagerrak mellom Oslo og Fredrikshavn. Foto: Tor Arne Dalsnes / SCANPIX Foto: Dalsnes, Tor Arne
Lørdag fortalte en tidligere sjøfartsinspektør til TV 2 at han tror at flere av besetningsmedlemmene tente på Scandinavian Star. Det er han ikke alene om å tro.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

26 år etter brannkatastrofen som tok 159 menneskeliv, fortalte den pensjonerte danske sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen sin oppfatning av ulykken.

Flemming Thue Jensen og en kollega ble sendt av det danske justisdepartementet. Mandatet var å gå om bord i havaristen for å observere mest mulig mens åstedet ennå var ferskt.

Det var en voldsom påkjenning å gå rundt på ferja. Døde mennesker lå over alt. To ganger måtte Jensen avbryte. Men den erfarne inspektøren kunne imidlertid raskt konstatere at det hadde vært flere branner om bord.

– Hvis norsk politi hadde snakket med oss, og undersøkt saken nærmere, burde saken vært oppklart i 1990, sa Flemming Thue Jensen i et intervju med TV 2 lørdag.

– Hvem tente på ferja?

– Det gjorde to fra mannskapet. I tillegg: En av karene stod bak en annen grov sabotasje om bord på skipet. En meget grov sabotasje. Jeg vil ikke gå i detaljer, ettersom jeg da identifiserer vedkommende. Jeg vil ikke navngi personen. Det må politiet i Norge gjøre. Ikke meg, sier Jensen til TV 2.

– Det var tre av mannskapene fra Amerika

Gisle Weddegjerde er skipsteknisk rådgiver for stiftelsen som de siste årene har etterforsket Scandinavian Star-brannen. Han er derimot ikke redd for å si noe om hvem han mener at står bak påtenningen.

– Det var ni personer som fulgte båten fra USA og som jobbet i det amerikanske rederiet Sea Escape. Tre av dem, maskinsjefen, sjefselektrikeren og en tredje maskinist ba på eget grunnlag om å få gå om bord igjen på båten etter brannen. De ville bistå brannfolket, men de forsvant ned i båten og man så ikke særlig mer til dem før det dukket opp ekstreme oljebranner, forteller Weddegjerde.

SIKKER I SIN SAK: Gisle Weddegjerde har arbeidet for stiftelsen Etterforskning av mordbrannen på Scandinavian Star, gjennom flere år. FOTO: Cathrine Eide/TV 2
SIKKER I SIN SAK: Gisle Weddegjerde har arbeidet for stiftelsen Etterforskning av mordbrannen på Scandinavian Star, gjennom flere år. FOTO: Cathrine Eide/TV 2

Disse påfølgende brannene ble avskrevet av politiet som følgebranner den gang.

– Det var oljebranner, påtente oljebranner, det er det ikke tvil om. Men da disse brannene ble etterforsket forstod man ikke så mye av dem. Politiet fikk assistanse av nettopp maskinsjefen, som fylte igjen hullene i forståelsen av hva som hadde skjedd. Så han er veldig sentral. Vi må også huske på at han ble funnet død i Hollywood, Florida, USA, tre uker atter at etterforskningen ble gjenopptatt. De to andre lever i beste velgående.

Maskinsjefen er Heinz Steinhauser. Han har tidligere uttalt at han jobbet for å slukke brannene som raste i timene som fulgte etter dødsbrannen. Rapportene etter at Steinhauser ble funnet død i hjemmet sitt, melder om at dødsårsaken var hjerteinfarkt.

Sengebunner ble funnet da politiet undersøkte skipets korridorer.
Sengebunner ble funnet da politiet undersøkte skipets korridorer.

Gjenåpnet etterforskningen

Oslo politidistrikt gjenåpnet Scandinavian Star-saken i 2014, og etterforskningen pågår fortsatt. TV 2 har ikke lykkes med å få politiet til å kommentere påstandene.

I tillegg har Stortinget nedsatt en parlamentarisk granskingskommisjon, som skal levere sin rapport sommeren 2017. De skal undersøke om Stortinget ble feilinformert om Scandinavian Star-katastrofen.

– Politiet har pulverisert opplysningene

Siden tregediebrannen er det den danske trailersjåføren Erik Mørk Andersen (37) som har vært utpekt som sannsynlig gjerningsmann. Men saken ble henlagt, fordi Andersen døde i forbindelse med hovedbrannen.

Weddegjerne sier til TV 2 at opplysningene som Thue Jensen forteller om, og som langt på vei kan avkrefte at trailersjåføren stod bak, har politiet visst om helt fra begynnelsen.

Erik Mørk Andersen omkom på Scandinavian Star, men ble utpekt som pyroman.
Erik Mørk Andersen omkom på Scandinavian Star, men ble utpekt som pyroman.

– Det har man visst om hele tiden, men det er et viktig moment at han står frem igjen og bekrefter det vi hele tiden har visst, sier han.

Weddegjerde opplyser at Thue Jensen tilbake i 1990 fortalte i Sø- og Handelsretten, en domstol i København som behandler handelssaker og sjøsaker, om hvilke funn han hadde gjort.

– Han kalte gjerningen for en djevelsk utført pyromanplan, men opplysningene hans ble ikke fulgt opp.

Weddegjerde mener motivet for påtenningen var forsikringssvindel. Weddegjerde går langt i uttalelsene sine ved å si at politiet har ignorert og pulverisert opplysningene.

– Han fortalte seg tydelig om hvilke funn han hadde gjort den gang, men det ble ignorert opplysningene hans og det ble fullstendig pulverisert. Politiet hadde et tunnelsyn på en bestemt gjerningsmann helt fra begynnelsen.

Han mener det er svært problematisk at politiet nå har gjenopptatt etterforskningen, hvor de etterforsker seg selv og sitt tidligere arbeid i en så alvorlig sak.

Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star holder pressekonferanse søndag klokken 12.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook