Brukollaps skyldes prosjekteringsfeil – tålte 27 prosent av det den skulle

Brukollapsen ved Sjoa skyldes en alvorlig prosjekteringsfeil, opplyste Statens vegvesen på en pressekonferanse i Lillehammer fredag.

KOLLAPSET: En ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå.
Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen.
Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix
KOLLAPSET: En ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix Foto: Bårdløkken, Bård

Feilen førte til at en skjøt som skjøter sammen to langsgående bjelker på brua ble kraftig underdimensjonert og bygd med bare 27 prosent av planlagt kapasitet.

Den 47 meter lange limtrebrua kollapset onsdag ettermiddag, og en lastebilsjåfør pådro seg bruddskader i forbindelse med kollapsen.

Tålte bare en fjerdedel

Allerede 8. oktober avdekket entreprenøren et avvik ved brua: Det ble funnet en nedbøyning på 64 millimeter midt på brua. Dette ble sjekket, og nedbøyningen var innenfor hva Statens Vegvesen tolererer. Avviket ble derfor lukket.

Torsdag orienterte Reinertsen Entreprenør at de fant en alvorlig konstruksjonsfeil. Feilen medførte at broen kun tålte kun 26,9 prosent av hva den egentlig skulle. Den var rett og slett kraftig underdimensjonert. Reinertsens grove konstruksjonsfeil ble aldri fanget opp av kontrollorganene.

– Veldig lei oss

Tegningene ble godkjent av Vegdirektoratet og sendt videre til Moelven Limtre for produksjon.

– Vi er veldig lei oss for det som har skjedd. Det skal rett og slett ikke skje. Når det er sagt, er jeg glad for at det gikk bra med sjåføren, sier Øyvind Moshagen, prosjektleder i Statens Vegvesen.

Mer innhold fra TV 2