Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norges Automobil-forbund (NAF) mener det nå innføres så mange forbud og innstramninger at det nærmest er plaging av bileiere.

Organisasjonen er spesielt kritisk til byrådet i Oslo, som de mener skaper splid mellom bilister, syklister og fotgjengere.

Et av tiltakene som skaper reaksjoner i hovedstaden er at 120 parkeringsplasser skal stenges denne helgen fordi det er meldt en centimeter snø. Begrunnelsen er at plassen trengs når sykkelfelt skal brøytes.

– Håpløst tiltak

Eirik Lae Solberg, gruppeleder for Høyre i bystyret, er selv syklist, men mener å fjerne de 120 parkeringsplassene er å gå for lang.

– Det er bra å legge til rette for sykler, men dette er et helt håpløst tiltak. Når det skal snø så lite som det skal nå, så er ikke dette noe problem for syklistene, mens det skaper store problemer for folk som mister parkeringsplassene sine, sier Solberg.

Han mener det virker som at byrådet forsøker å gjøre det vanskeligst mulig for folk å ha bil.

Dette er Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, enig i.

– Vi tror mange av dem som er bileiere i Oslo nok kan oppfatte summen av disse tiltak som plagene. Vi i NAF er med på at vi skal gjøre det enklere for syklister og fotgjengere, men vi må gjøre dette smidig, sier hun.

– Nødvendig

Andreas Halse, miljøpolitisk talsmann i Oslo arbeiderparti, er uenig med NAF og Høyre.

– Folk sier at vi bør gjøre noe med lufta i Oslo, men ikke akkurat dette. Det er denne holdningen vi har hørt alt for mange ganger, og jeg mener det er summen av tiltakene som teller, sier Halsø.

Men er det ikke litt rart å fjerne så mange parkeringsplasser når det neste ikke er meldt snø?

– Tanken er å gjøre det mer fremkommelig i byen. Er det en ting vi kan gjøre for å få til nettopp det, så er det å slippe fram folk som går, sykler og folk som reiser kollektivt, sier han.

Tidligere i februar i år ble det klart at det blir forbud mot dieselbiler på kommunale veier i Oslo på dager med høy forurensning allerede i vinter.

NAF etterlyser en mer smidig og helheltig plan.

– Plutselig er det et dieselforbud, så forsvinner parkeringsplassene. De som eier en bil i Oslo har jo ikke mulighet til å områ seg, sier Sagedal.

Halse mener det som gjøres nå er helt nødvendig.

– Vi må redusere biltrafikken. Vi må hele tiden legge opp til bedre løsninger for de som velger de mest miljøvennlige løsningene. Da kommer det til å bli konflikter, for vi gjør noen tøffe prioriteringer. Vi prioriterer noen som ikke tidligere har vært prioritert, og nedprioriterer noen som har blitt prioritert, sier han.