Fawzy (29) mener han ble lurt til å kjøpe på telefon: – Selgeren snakket så fort at jeg ikke skjønte hva som skjedde

Frisøren i Arendal ga flere ganger beskjed om at han ikke forsto hva selgeren snakket om. Men selgeren fra Norsk bedriftstjeneste pushet på og avsluttet salget likevel.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I helgen fortalte TV 2 om Elisabeth Espegard fra Vestfold, som ble overtalt av Norsk bedriftstjeneste (NBT) til å opprette et norskregistrert utenlandsk selskap.

Etter at hun sto frem, har TV 2 blitt kontaktet av flere som har opplevd det samme. Én av dem er Fawzy Bushkar fra Arendal.

Han driver frisørsalong. For å ha orden i økonomien og skatteforhold, ville han opprette et foretak. 29-åringen søkte på nettet etter informasjon, og kom inn på NBTs nettsider. Her bestilte han hjelp til å opprette et enkeltpersonforetak.

Forsto ingenting

Han er opprinnelig fra Palestina, og snakker begrenset norsk. Da han ble oppringt av selgeren fra NBT, trodde han at det var enkeltpersonforetak han var i ferd med å opprette.

– Jeg ble oppringt av selgeren, men han snakket veldig fort. Jeg forsto ingenting da han ga meg beløpene jeg skulle betale, sier Fawzy Bushkar til TV 2.

Skjønner du hva selgeren sier? Hør utdrag av samtalen øverst. Opptaket er gjort som dokumentasjon av Norsk bedriftstjeneste.

TV 2 har redigert bort den delen av samtalen der selgeren bekrefter selskapstype og navn på kjøperen, før de begynner å diskutere hvilket telefonnummer han vil ha registrert på selskapet. Klippet starter der hvor selgeren får bekreftet betalingsinformasjon.

At det var et NUF han hadde opprettet, fikk han ikke med seg. Han trodde han skulle betale en snau tusenlapp for å opprette enkeltpersonsforetaket.

Språkproblemer

Stor var derfor overraskelsen da han så at nærmere 7000 kroner var trukket fra kontoen hans.

– Han fortalte at jeg hadde bestilt et NUF. Han sa jeg ikke kunne få tilbake penger fordi de hadde betalt 2300 for å registrere selskapet i England. Men jeg hadde jo ikke signert noen papirer, sier han.

Frisøren er bosatt i Arendal, men er opprinnelig palestiner. På grunn av språkproblemer hadde han problemer med å ta opp dialogen med Norsk bedriftstjeneste. Tore Espedal, som driver eiendomsmeglingsfirma i nabolokalet, hjalp ham.

– Tore sendte mailer og ringte dem. De sa jeg skulle få 5700 tilbake og så skulle de opprette enkeltpersonsforetak i stedet, sier Bushkar.

Føler seg utnyttet

I dag har han fått pengene sine tilbake, men han har bak seg en lang dialog med NBT.

– Hvis ikke jeg kjente Tore, hadde jeg kanskje ikke fått noe tilbake i det hele tatt, sier han.

29-åringen sier han føler seg utnyttet av Norsk bedriftstjeneste. Butikknabo og hjelper Tore Espeland er enig. Han fikk fullmakt til å ta kommunikasjonen med NBT for Bushkar.

– De har gjort et kynisk råsalg som ikke har noe med god bedriftskultur å gjøre. Det er en kynisk måte å drive på, sier Espeland.

– Dette er en ung mann som prøver å drive forretning og betale sin skatt. NBT har benyttet seg av at han er en utlending som ikke snakker godt norsk, sier Espeland.

FIKK HJELP: Fawzy fikk hjelp fra butikknabo Tore Espeland, da han mente seg urettferdig behandlet av Norsk bedriftstjeneste. Foto: Privat
FIKK HJELP: Fawzy fikk hjelp fra butikknabo Tore Espeland, da han mente seg urettferdig behandlet av Norsk bedriftstjeneste. Foto: Privat

Lydklippet øverst i artikkelen er siste del av samtalen mellom NBT-selgeren og Fawzy Bushkar. Det er samme selger som kontaktet Elisabeth Espegard, og flere andre som TV 2 har vært i kontakt med.

Selgeren snakker svært fort. Flere ganger sier Fawzy Bushkar at han ikke forstår, mens selgeren snakker videre og får gjennomført salget.

I løpet av samtalen leser selgeren opp for Bushkar kredittkortnummeret hans, summene han skal betale og om han kan bekrefte at det er hans navn på kortet. Selgeren snakker svært fort, og Bushkar ber ham gjenta. Da gjentar selgeren siste del av spørsmålet, «er det ditt navn på kortet?», og får et bekreftende svar fra Bushkar.

Fawzy Bushkar fikk tilbake pengene sine, men fikk et inkassokrav mot seg. I løpet av dialogen mente NBT nemlig at han ved en feil hadde fått beløpet tilbakebetalt to ganger, og ville ha tilbake penger.

Det var dette kravet som gikk til inkasso, selv om Espeland og Bushkar viste til at ingen penger var kommet inn på kontoen hans som ikke skulle være der.

I korrespondansen mellom Espeland og Sabri Mdalla, kommer det frem at Mdalla ville anmelde forholdet til politiet. Han skriver også at saken vil gå til forliksrådet.

Daglig leder nekter å svare

TV 2 har vært i kontakt med daglig leder i NBT, Sabri Mdalla, for å få en forklaring på Fawzy Bushkars opplevelse.

Vi spurte hvorfor selgeren lot handelen gjennomføre, på tross av at kjøperen ikke forsto, hva han hadde å si til at kunden blir overkjørt av selgeren og hva han vil gjøre for at dette ikke skal skje flere ganger.

Mdalla svarte først på våre spørsmål, men trakk senere alle sine kommentarer til denne artikkelen.

Espeland sier NBT holdt igjen rundt 1200 kroner, som selskapet ville ha for å registrere et enkeltpersonforetak. Bushkar fikk tilbake disse pengene.

– Men disse ble betalt ut til Fawzy fra DNB etter at vi reklamerte. Det er påfallende. Det er også påfallende at inkassoselskapet har avsluttet samarbeidet med NBT, sier Espeland.

Inkassobyrået sa opp avtale

Sabri Mdalla nektet å kommentere politianmeldelsen, forliksrådet-saken og tilbakeholdelse av penger overfor TV 2.

Inkassobyrået Intrum Justitia bekrefter imidlertid at de ikke lenger har noe med selskapet å gjøre.

– Vi avsluttet kundeforholdet med Norsk bedriftstjeneste i september 2015. Basert på konkrete tilbakemeldinger tok vi da en gjennomgang av selskapet og bestemte oss for å terminere kontrakten. Intrum Justitia er svært opptatt av gode holdninger og å tilby høy kvalitet både overfor kunder og skyldnere, sier markeds- og kommunikasjonsjef Sjur Kvamme i Intrum Justitia til TV 2.

Fraråder NUF

Sikkerhetssjef Thor Bjerke i Virke, sa tidligere til TV 2 at virksomheten til Norsk bedriftstjeneste ikke er ulovlig.

– Men det høres ut som veldig aggressiv markedsføring. Man kan si at det strider mot god forretningsskikk å presse på slik at man kan falle for fristelsen til å si ja, sa han.

Han oppfordrer folk som vil starte bedrift å velge aksjeselskap (AS) fremfor norskregistrert utenlandsk foretak (NUF).

– Hvorfor registrere NUF for noen tusen og deretter en årlig avgift for det, pluss at du må betale ny avgift for å slette selskapet? Man kan opprette et aksjeselskap ved å sette inn 30.000 på en konto. Dette er ikke penger du betaler til noen andre enn deg selv. Registreringen i Brønnøysund koster det samme både for NUF og AS, sier Bjerke.

– Et NUF er dessuten ikke ideelt når man skal få kreditt. Et AS er derimot kjent for de fleste og oppleves som tryggere. Kravet til aksjekapital ble satt ned fra 100.000 til 30.000 for å få folk til å velge AS fremfor NUF, sier han.

Bjerke sier beskrivelsen av fremgangsmåten til Norsk bedriftstjeneste minner om selskapet Verdun Group, som tidligere har fått kritikk for aggressiv salgsmetode.

Lovlig, men ikke redelig

Også Fredrik Svedlund i organisasjonen Trygg handel sier salgsteknikken minner om Verdun Group.

– Det er kanskje lovlig, men ikke redelig. Fremgangsmåten er identisk med selskaper jeg har kjennskap til fra før, som Verdun Group og Panlegis, sier han.

Sabri Mdalla fra Norsk bedriftstjeneste avviste kritikken i en tidligere artikkel om selskapet:

– Vi har verken fått direkte kritikk eller omtale fra noen av disse organisasjonene. Våre salgsmetoder følger norsk lov, og i våre betalingsprosesser har vi bistand fra bank og Visa eller Mastercard til å motta kortbetaling. Vi følger lover og regler, sier Mdalla.