TVNorge-konflikten: Seerne rømmer til  Riks-TV

RiksTV-sjef Christian Birkeland synes likevel det er trist når kundene må lide.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kanalkrangelen mellom Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital fortsetter, selv om partene har snakket sammen tirsdag.

– Det har vært dialog mellom partene, og vi har kommet med et utspill til løsning, som vi venter på svar på, sier informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor til VG.

STOR PÅGANG: Riks-TV-sjefen melder om kundestorm på grunn av konflikten. FOTO: MORTEN HOLM / NTB SCANPIX
STOR PÅGANG: Riks-TV-sjefen melder om kundestorm på grunn av konflikten. FOTO: MORTEN HOLM / NTB SCANPIX Foto: Holm, Morten

Men TVNorge og Discovery Networks avviser imidlertid dette:

Det var Discovery som ba om et møte tirsdag, opplyser Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery, i en epost til NTB.

– Det eneste som kom ut av møtet, er at Telenor nok en gang bekreftet at deres posisjon er uendret. De tilbyr fremdeles 0 kroner, til tross for at de har økt sine priser til kundene med mer enn 1.000 kroner siden sist vi forhandlet, sier Skoland.

– Det fremstår som merkelig at Telenor i mediene påstår de har kommet med et nytt forslag til løsning. Det er altså ikke tilfelle. De har ikke beveget seg en øre de siste to ukene, fortsetter han.

RiksTV: – Ti ganger større pågang

Ved midnatt natt til mandag forsvant kanalpakken til Discovery for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og Viasat. Partene klarte ikke å bli enige om en ny avtale for MAX, TVNorge og Eurosport og ti andre Discovery-kanaler.

TVNorge-striden har ført til en kundestorm, og den landsdekkende distributøren RiksTV klarte mandag ikke å håndtere alle henvendelsene. Nettsiden knelte, sier administrerende direktør Christian Birkeland til TV 2.

– Pågangen har vært helt enorm. Selv om våre folk slapp alt det de hadde i hendene i går for å svare på kundehenvendelser, klarte de ikke å ta unna alle henvendelsene. I går hadde vi ti ganger så mye pågang enn mandagen før, sier Birkeland.

RiksTV-sjefen legger til at han samtidig synes det er trist når kundene blir skadelidende.

Mistet mange TV-seere mandag

Telenor skal også slutte å sende reklame på TVNorge og andre Discovery-kanaler. Begrunnelsen er at kanalene nå når langt færre seere. Avgjørelsen om reklamekutt omfatter også alle Telenors datterselskaper, melder NRK.

– Dette kommer som en konsekvens av at nedslagsfeltet til TV-kanalene er så dramatisk forandret i løpet av de dagene som er gått nå, sier Kenneth Tjønndal Pettersen – som er kommunikasjonsdirektør i Canal Digital, men uttaler seg på vegne av Telenor-konsernet.

– Vi treffer ikke målgruppene som vi tidligere gjorde, derfor må vi gå til det skrittet at vi trekker reklamen fra MAX, TVNorge og de andre Discovery-kanalene, sier han.

Flere TVNorge-programmer opplevde mandag et bratt fall i seertallene.

– Vi var selvsagt forberedt på at dette ville få konsekvenser, og tall fra gårsdagen viser at vi nesten halverer våre markedsandeler. Det sier litt om hvilken makt og posisjon Telenor har i det norske tv-markedet, sier Espen Skoland til Kampanje.

TV 2 er medeier i RiksTV, sammen med NRK og Telenor.