UVENTET: Christer Hellen har aldri hatt problemer med Uber tidligere, og vil fortsette og bruke taxi-tjenesten. Foto: Privat/Kaja Kirkerud
UVENTET: Christer Hellen har aldri hatt problemer med Uber tidligere, og vil fortsette og bruke taxi-tjenesten. Foto: Privat/Kaja Kirkerud

Christer var i Oslo da Uber ga beskjed om at en bil var på vei – i Moskva

Christer Hellen opplevde at noen hacket Uber-kontoen hans, og med hans kredittkort ble det bestilt en bil i Russland.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag ettermiddag fikk Christer Hellen en uventet tekstmelding fra transporttjenesten Uber.

Hellen har vært Uber-bruker i cirka et halvt år, men torsdag gikk ikke ting helt som planlagt.

– Jeg fikk en SMS hvor det sto at kontoen min var oppdatert med ny informasjon. Det hadde ikke jeg gjort, og jeg skjønte at det var noe som ikke stemte, sier Hellen.

Bil på vei

Da han logget inn på kontoen sin så han at telefonnummeret hans var endret med ett siffer. Han sendte en epost til Uber og fortalte at det ikke var han som hadde endret informasjonen på kontoen, før han selv endret til riktig telefonnummer.

Men kort tid senere tikket en ny melding inn på telefon. Der sto det at en bil var på vei.

Hellen, som befant seg på jobb i Oslo, hadde ikke bestilt noen bil. På kartet på mobilen så han at bilen var bestilt til en helt ukjent adresse i Russland, like utenfor hovedstaden Moskva.

– Jeg fulgte med på telefonen hvor bilen var på vei, og jeg skjønte at det var noen som hadde hacket seg inn på kontoen min og bestilt bilen i mitt navn, sier Hellen.

Han sendte umiddelbart en SMS til sjåføren, hvor han forklarte at det ikke var han som hadde bestilt bilen. Kort tid etter ringte han for å sperre kredittkortet sitt.

Turen, som til slutt kostet 573 rubler, ble derfor ikke trukket av Hellen sitt kort, som var sperret.

Uber ikke hacket

Oliver Carrà talsperson for Uber i Norge sier til TV 2 at det ikke er feil med Uber sin sikkerhet.

– Vi er veldig lei oss for å høre om denne ubehagelige opplevelsen. Vi har sett nærmere på saken og ser ingen indikasjon på at dette er et brudd på Ubers sikkerhet på noen måte. Likevel refunderer vi brukere i tilfeller hvor dette skjer, sier Carrà.

Han sier selskapet har opplevd lignende hendelser, men at det har skjedd få ganger.

– Det vi har sett er en håndfull tilfeller der brukeres påloggingsinformasjon har blitt stjålet fra andre kilder – ved for eksempel phishing eller virus. Hackere prøver deretter påloggingsinformasjonen på et bredt spekter av tjenester som Gmail, LinkedIn, Uber, Apple iCloud og mer. Vi anbefaler alle brukere å benytte unike passord for ulike tjenester for å minske sannsynligheten for at slike ting skjer, sier Carraà.

TV 2 gjør oppmerksom på at Christer Hellen er ansatt som produsent i TV 2.