Flyteknikerstreiken:

Varsler tvungen lønnsnemnd

Regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd for å løse konflikten mellom Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO Luftfart.

TVUNGEN LØNNSNEMND: Arbeidsminister Marte Mjøs Persen opplyste pressen tirsdag formiddag at regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd for å avslutte flytekniker-konflikten. Foto: Javad Parsa / NTB
TVUNGEN LØNNSNEMND: Arbeidsminister Marte Mjøs Persen opplyste pressen tirsdag formiddag at regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd for å avslutte flytekniker-konflikten. Foto: Javad Parsa / NTB

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) kalte tirsdag morgen inn Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO i forbindelse med flyteknikerstreiken.

– Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg enn å gå til tvungen lønnsnemnd, sier Mjøs Persen.

Beslutningen kommer etter en vurdering fra Statens helsetilsyn om at det i forbindelse med konflikten vil oppstå fare for liv og helse i helsetjenesten.

– En arbeidskonflikt er, og forblir, partene sitt ansvar. Jeg understreker at jeg ikke er noe glad for at ansvaret for konsekvensene av konflikten er blitt skjøvet over på regjeringen på denne måten.

SYND: NFO-lederen sier det er synd at konflikten endte med tvungen lønnsnemnd. Foto: Simen Askjer / TV 2
SYND: NFO-lederen sier det er synd at konflikten endte med tvungen lønnsnemnd. Foto: Simen Askjer / TV 2

NFO: – Skuffet

Leder Jan Skogseth i NFO sier til TV 2 at de er lei seg og ikke så tvungen lønnsnemnd som nødvendig.

– For her var vi åpen for å gi dispensasjoner for å unngå det, men NHO har opprettholdt at det er umulig gi dispensasjoner.

– Er du skuffet?

– Vi er skuffet over at vi havnet i denne situasjonen. Den kunne vært unngått, sier Skogseth.

Han sier konflikten kan være fare for liv og helse, men påpeker at det finnes andre løsninger for ambulanseflyene.

– Det er synd at dette ikke ble gjort og at det ble tvungen lønnsnemd.

Eksperten svarer: Dette har du krav på

– Fort tilbake på jobb

Arbeidsministeren opplyste til pressen at flyteknikerne gjenopptar arbeidet med umiddelbar virkning. Det bekrefter også Skogseth.

– Vi har akseptert avgjørelsen selv om vi ikke er enig og respektere det, og gir flyteknikerne beskjed om å komme tilbake på jobb.

NFO-lederen synes det er synd at konflikten har rammet uskyldige tredjeparter i så stor grad som den har gjort.

– Så er man tilbake igjen til at det er stor avstand mellom partene.

LØSNING: NHO-sjef sier de hele tiden har søkt å finne løsninger i konflikten. Foto: Tom Rune Orset / TV 2
LØSNING: NHO-sjef sier de hele tiden har søkt å finne løsninger i konflikten. Foto: Tom Rune Orset / TV 2

NHO respekterer avgjørelsen

Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO luftfart sier de respekterer regjeringens vurdering og beslutning om tvungen lønnsnemnd.

– Vi har hele tiden søkt å finne en løsning gjennom forhandlinger og mekling. Konflikten kom på et svært krevende tidspunkt i norsk økonomi og flybransjen, og har vært en stor belastning for alle som har blitt berørt.

Lothe sier dette har rammet både reisende og norske bedrifter, noe som er beklagelig.

– Dette lønnsoppgjøret gikk til konflikt på grunn av flyteknikernes altfor høye lønnskrav. Vi er avhengig av en samordnet lønnsdannelse i Norge for å trygge arbeidsplasser og sikre god lønnsvekst for alle.

NHO Luftfart har et ansvar for å følge lønnsrammen og for at den norske frontfagsmodellen bevares, legger han til.

Flyanalytiker: På høy tid

Flyanlytiker Hans Jørgen Elnæs mener det var på høy tid at statsråden kalte inn partene i konflikten.

– Det er en kompleks situasjon. Disse ambulanseflyene representerer liv og helse, på lik linje som deler av Widerøe sitt kortbanenett.

FORPLANTNING: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener kanselleringene ville ha forplantet seg videre utover uken, hvis konflikten ikke hadde latt seg løse. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
FORPLANTNING: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener kanselleringene ville ha forplantet seg videre utover uken, hvis konflikten ikke hadde latt seg løse. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Antallet kanselleringer har økt fra dag til dag mens konflikten pågikk. Det mener Elnæs ville ha forplantet seg videre utover uken.

I tillegg peker han på andre samfunnsmessige konsekvenser som ville fått betydning, dersom ikke tvungen lønnsnemda trådde i kraft.

– Hele verdikjeden hadde blitt påvirket. Flyselskapene er en ting, men reiselivet, hotellbransjen og Norges omdømme i utenlands, sier Elnæs.

– Det er også en mengde av frustrerte norske folk som egentlig skal på ferie. Det kan komme til å sitte i en god stund.

STREIK: Flyteknikere som er organisert i NFO har vært i streik siden lørdag 18. juni. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
STREIK: Flyteknikere som er organisert i NFO har vært i streik siden lørdag 18. juni. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Gjentatte meklingsforsøk

Flyteknikere gikk til streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt på overtid. Stridens kjerne har vært flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, noe som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent.

Det har NHO ment er urealistisk høyt.

Natt til søndag trådte NHOs lockout i kraft, som førte til at NFOs 450 flyteknikere ikke fikk lov til å komme på jobb.

Mandag la NFO frem en skisse til løsning på konflikten overfor NHO luftfart, etter meklingsforsøk uten resultater fredag. Den mottok NHO i 23.30-tiden.

Rettelse: NHO opplyste først til TV 2 at de ikke hadde mottatt skissen til NFO. Det medfører ikke riktighet. NHO opplyser at de mottok skissen mandag kveld. Dette ble korrigert 10.53.