Snart kan slike bilder bøtelegges – og ja, det gjelder også filterbilder på sosiale medier

Fra og med 1. juli blir det store endringer for reklameaktører og influensere. Da må reklamer med retusjerte mennesker merkes, ellers blir det konsekvenser.

RETUSJERT: Dette bildet fra Forbrukertilsynet viser en modell som er tydelig retusjert. Nå tar myndighetene aktivt grep for å dempe kroppspress, og resultatet av det ser du oppe i venstre hjørne. Foto: Forbrukertilsynet
RETUSJERT: Dette bildet fra Forbrukertilsynet viser en modell som er tydelig retusjert. Nå tar myndighetene aktivt grep for å dempe kroppspress, og resultatet av det ser du oppe i venstre hjørne. Foto: Forbrukertilsynet

De fleste har sett bilder av perfekte modeller i reklamer og sosiale medier, som tydelig har fått en skjønnhetsoverhaling med digitale verktøy.Noen bilder blir finpusset på uten at det nødvendigvis er så lett å se, mens andre får endret kroppsfasong og hud.I sommer skjer det en stor endring for alle som lager slike bilder.Fra og med 1. juli må nemlig alle retusjerte reklamebilder bære et