MULIG STREIK: SAS varsler mulig streik fra 29. juni Foto: Kristian Myhre
MULIG STREIK: SAS varsler mulig streik fra 29. juni Foto: Kristian Myhre

SAS-piloter kan gå i streik før fellesferien

SAS-piloter har i dag levert plassoppsigelse som kan ende i streik fra 29. juni. – Vil være ødeleggende, sier SAS.

Pilotenes fagforening leverte inn plassoppsigelse torsdag. Det går mot mekling og mulig streik fra 29. juni.

– Pilotene i Norge, Sverige og Danmark har i dag levert plassoppsigelsesbrev. Vi er omtrent 800 piloter som kan gå ut i streik, sier Jan Levi Skogvang, leder for Parat-pilotene i SAS.

Plassoppsigelse er forhandlingene mellom SAS og pilotene som brøt sammen i april.

– Vi har prøvd å komme SAS i møte, men vi oppnår ikke det vi ønsker. Vi blir presset til store innstramminger. De krever at vi skal ned 30 prosent på våre vilkår, sier han.

STREIK: Jan Levi Skogvang sier til TV 2 at SAS kommer ut av pandemien på verst tenkelig vis. Foto: Torstein Bøe / NTB
STREIK: Jan Levi Skogvang sier til TV 2 at SAS kommer ut av pandemien på verst tenkelig vis. Foto: Torstein Bøe / NTB

SAS: – Vil være ødeleggende

Kommunikasjonssjef Alexandra Kaoukji i SAS Danmark skriver til TV 2 at pilotforbundenes advarsel er hensynsløst og viser en sjokkerende dårlig forståelse for den kritiske situasjonen SAS er i.

– SAS sin plan for å gjøre selskapet konkurransedyktig, SAS FORWARD, krever at alle deltar, også pilotene. Dagens varsel viser at pilotforbundene velger konflikt fremfor forhandlinger og dermed ikke bidrar med sin del av planen.

Selskapets norske kommunikasjonssjef Tonje Sunde forteller at dette er det ene elementet i varselet. Det andre er at pilotene krever vetorett i beslutninger de ikke liker, som ligger på ledelsesnivå.

– Så det er en sjokkerende dårlig forståelse av den kritiske situasjonen SAS er i nå. Det er ikke tvil på at en streik nå vil være svært ødeleggende. Det setter hele fremtiden til selskapet og tusenvis av jobber i fare, sier hun.

Kaoukji skriver SAS forutsetter at pilotene innser hva som står på spill og heller velger å fortsette arbeidet med å finne en løsning.

– Vi har også meklerinstituttet som en tredjepart som vi setter vår lit til, med at de kan hjelpe å finne en løsning. Det er dypt beklagelig å utsette kundene våre for dette nå, sier Sunde.

SAS om mulig pilot-streik: – Vitner om en svært dårlig forståelse

Sender billett-spørsmål til pilotene

Meldingen kommer på toppen av at flyselskapet allerede har kansellert 4000 flyvninger grunnet mangel på mannskap.

– Mange sitter hjemme og lurer på om man kjøpe SAS-billetter nå?

– Det er klart at dette er dypt ulykkelig å oppleve denne uroen. Det er viktig å huske at det skal være en mekling nå, sier Sunde.

– Men skal man kjøpe SAS-billetter nå?

– Nå skal vi inn i en mekling og vi forutsetter at de forstår alvoret i situasjonen og at de tar til fornuften slik at vi unngår en situasjon som går utover kundene.

– Men skal man kjøpe SAS-billetter nå?

– Jeg vil vende det spørsmålet til pilotforeningene.

– Så det er pilotene sin feil?

– Det er pilotforeningene som avgjør om det blir streik. Det er ikke SAS som selskap som streiker.

– Men dere vil ikke møte deres vilkår?

– Planen fortsetter at alle bidrar. Når man da velger en konflikt i stedet for, så er det vanskelig. Den planen er laget for at vi etter to år med pandemi, der nesten alle flyene har stått på bakken, og at vi skal opp i luften og da må alle bidra

Strukket seg langt

Det er i underkant av 900 piloter i SAS, som rett før fellesferien som kan gå ut i streik.

Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening, mener at de har strukket seg kanskje lengre enn det medlemmene er villige til i forhandlingene med arbeidsgiveren.

– Vi har kommet SAS veldig langt i møte. Blant annet 5 prosent lønnsnedgang og forlag om at ukentlig arbeidstid kan øke fra 47,5 timer i dag til 60 timer, sier Klokset.

Sliter økonomisk

SAS sliter kraftig økonomisk. Tidligere denne uken ble det kjent at SAS ikke får mer penger fra den svenske staten.

Skogvang sier til TV 2 at SAS kommer ut av pandemien på verst tenkelig vis.

– Når de andre har klart å kvitte seg med gjeld og er i stand til å møte oppgangen etter pandemien, sitter vi med dobbelt så mye gjeld og kansellerer masse avganger. Men dette er ikke pilotenes feil. Det at det blir kanselleringer går utover passasjerene og milliardtap i inntekter, sier Skogvang.

Fare for SAS-streik: – Katastrofalt dårlige nyheter

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier at nyheten er katastrofal.

– Dette er katastrofalt dårlige nyheter fra SAS og pilotene. Etter to år med pandemi skal svært mange ut å reise på sommerferie.

Fortsatt håp

Elnæs sier videre at han tror det er sjans for at det blir en løsning.

– jeg tror fremdeles det er sjans at de må forhandle seg fram til en løsning så de unngår den katastrofen her at det blir streik.

Han påpeker at streiken ikke handler om lønn, men om SAS sine nyopprettede datterselskap.

– Inntektene for en pilot i SAS, inkludert tillegg, er mellom 900.000 og en million i året. Pilotene er langt fra å være underbetalt, men noe av stridens kjerne er at SAS har opprettet to nye datterselskap, hvor betingelsene til de som ansettes er lavere enn det som er i SAS sitt hovedselskap.

Under pandemien opprettet SAS to datterselskap. SAS Link og SAS Connect. De skal stå for mye av flyleie og piloter.