17. MAI I MORGEN: Hos Vinmonopolet på Grünerløkka var køen ekstremt lang som følge av problemene med kortterminalene. Foto: Fanny Bu
17. MAI I MORGEN: Hos Vinmonopolet på Grünerløkka var køen ekstremt lang som følge av problemene med kortterminalene. Foto: Fanny Bu

Kortproblemer skapte kaos i butikker over hele landet

Kortproblemene som rammet 17. mai-handelen til nordmenn over hele landet er nå løst. Nets beklager til alle involverte.

SISTE: Ved 14.10-tiden sier BankAxept til TV 2 at problemene er løst.

– Vi har nå fått bekreftet at alt fungerer som normalt igjen. Problemene oppsto rundt klokken 12 og ble rettet klokken 13.40, sier kommunikasjonssjef i Bank Axept, Hege Steinsland.

Rette før klokken 12 mandag oppsto det store problemer med kortbetaling over hele landet Da problemene oppsto førte de til lange køer i dagligvarebutikker og vinmonopol over hele landet.

Selv om de fleste rapporterer om at nå problemet er løst, så sier Vinmonopolet på Oslo City at de fremdeles opplever problemer, som følge av manglende reserveløsning.

Skapte store problemer

– Vi har for tiden problemer med kortbetaling på terminaler som driftes av Nets. Det skyldes en feil hos vår leverandør og gjelder alle banker som har terminaler driftet av Nets, bekreftet kommunikasjonsrådgiver Stål Ulvin Garberg i DNB til TV 2 kort tid etter at problemene oppsto.

Nets, som er leverandør av betalingsterminaler, opplyste på sin nettside at problemene skyldtes «en pågående hendelse fører til mislykkede transaksjoner for bankterminaler i hele Norge. Undersøkelser pågår».

– Nets i Norge ble i dag rammet av en intern IT-feil, som gjorde at våre betalingsterminaler ble rammet av driftsforstyrrelser i tidsrommet mellom 12 - 13.40, skriver de i en e-post til TV 2.

På spørsmål om hvorfor selskapet ikke klarte å rette feilen raskere så svarte Nets:

– Nets jobbet målrettet med å løse feilen etter at den oppsto, og satte alt av disponibelt mannskap på saken.

Selskapet beklager hendelsen på det sterkeste og sier de jobber målrettet slik at det ikke skal skje igjen.

Gjaldt rundt 130.000 terminaler

Betalingsproblemene rammet ifølge BankAxept bankterminaler som har fastlinje til nett, og ikke bankterminaler som går over internett.

– Reserveløsningen fungerte som normalt for de butikkene som har det, sier kommunikasjonssjef i BankAxept, Hege Steinsland.

Da problemene pågikk var så mange som 130.000 terminaler landet over rammet.

– Det gjelder så og si alle betalingsterminaler i Norge, opptil 130.000 terminaler som ikke kan motta betaling. Foreløpig virker det som at det fellesmottaket det er feil hos. Det er ett eller annet som er nede, men vi kan ikke bekrefte hva, sa administrerende direktør Pål Andre Fredriksen i Verifone til TV 2 tidligere mandag.

Verifone ble oppmerksom på problemet i 11-tiden.

LØSNINGSORIENTERT: Morthen Hordvik-Hansen, daglig leder på Rema 1000 Eidsvåg, forsøker å hjelpe kundene ved bruk av Vipps. Foto: Anniken Hjertholm
LØSNINGSORIENTERT: Morthen Hordvik-Hansen, daglig leder på Rema 1000 Eidsvåg, forsøker å hjelpe kundene ved bruk av Vipps. Foto: Anniken Hjertholm

Rema 1000 Eidsvåg forsøkte selv å løse problemet via Vipps.

– Dette er en av de store handelsdagene i året, og der mildt sagt litt krise, men vi tar det med et smil. Vi regner med å omsette for over en og en halv million kroner i dag, sa Morthen Hordvik-Hansen, daglig leder Rema 1000 Eidsvåg, til TV 2.

Dagligvarebutikken delte ut gratis is som plaster på såret til alle som sto i kø da problemet oppsto.

Kiwi opplyste til TV 2 at deres butikker tok i bruk en reserveløsning.

– Vi har reserveløsning oppe i alle våre butikker. Dette fungerer for bankkort, men ikke kredittkort. Det kan ta litt lenger tid enn vanlig å betale, men det skal fungere greit, sa kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin, til TV 2.

SVETT: Det ble travelt for Sindre Grøsvik Ådnanes i Bergen mandag. Foto: Pål Sørum Schaatun
SVETT: Det ble travelt for Sindre Grøsvik Ådnanes i Bergen mandag. Foto: Pål Sørum Schaatun

Vinmonopolet rammet

Også Vinmonopolet meldte at de var rammet av kortproblemer over hele landet.

- Svetten renner! Det er verre enn under pandemien, sa Sindre Grøsvik Ådnanes, som er vekter for Securitas ved Vinmonopolet på Bergen Storsenter.

Presseansvarlig Jens Nordahl sa at problemene kunne føre til skuffelse blant kundene.

– Dette problemet ser ut til å være større enn det vi har kontroll på. Det jeg vet nå er at det ikke er mulig å betale med kort. Det er svært kjedelig for kundene våre, og mange kommer til å bli skuffet om de ikke får feiret 17. mai helt som planlagt.

Nordahl la til at dagen enda er ung, og at man må håpe problemet løser seg. Noe de altså nå skal ha gjort.

DAGEN FØR DAGEN: Det norske flagget står i kø utenfor Vinmonopolet i Bergen. Foto: Pål Sørum Schaatun
DAGEN FØR DAGEN: Det norske flagget står i kø utenfor Vinmonopolet i Bergen. Foto: Pål Sørum Schaatun

– 16. mai er historisk sett en stor salgsdag, så vi får håpe dette ordner seg. Vi får ha litt is i magen foreløpig, sier Nordahl.

TV 2 har snakket med en ansatt ved et vinmonopol på Grünerløkka i Oslo. Der kunne de fortelle at det kun var mulig å betale kontant eller bestille varer hjem fra nett. De har ikke ressurser til å hjelpe kundene med reserveløsninger.