Ny rapport om brudd på markedsføringsregler: – Betydelig barriere for amming

Produsenter av morsmelkerstatning bryter globale markedsføringsregler og oppfordrer kvinner til å slutte med amming.

En mor ammer datteren under en markering av verdens ammeuke organisert av WHO. I en fersk rapport kommer det frem at produsenter av morsmelkerstatning driver aggressiv markedsføring mot mødre og helsearbeidere. Foto: JOSE LUIS GONZALEZ / REUTERS
En mor ammer datteren under en markering av verdens ammeuke organisert av WHO. I en fersk rapport kommer det frem at produsenter av morsmelkerstatning driver aggressiv markedsføring mot mødre og helsearbeidere. Foto: JOSE LUIS GONZALEZ / REUTERS

I en fersk rapport kommer det frem at nesten alle kvinner i Kina, Vietnam og USA utsettes for «aggressive» markedsføringskampanjer fra morsmelkerstatningsprodusenter.Rapporten er utviklet av Verdens helseorganisasjon (WHO), UNICEF og kommunikasjonsnettverket M&C Saatchi.Strategiene for markedsføringen inkluderer blant annet gratisprøver og opprettelse av mammagrupper. Kampanjene retter seg også mot helsearbeidere, som får gaver, økonomisk støtte til forskning og salgsprovisj