MATSMULER: Kvinnen fikk beskjed om å vaske over flysetene selv. Foto: Privat
MATSMULER: Kvinnen fikk beskjed om å vaske over flysetene selv. Foto: Privat

Reagerer på rengjøringen hos Norwegian – fikk våtserviett og beskjed om å vaske selv

Kvinnen (29) ble overrasket da en kabinansatt ba henne om å tørke over setene selv.

Mandag 22. november skulle 29-åringen fra Jessheim fly fra Oslo lufthavn til Ålesund med Norwegian.

Hun ønsker å være anonym, og begrunner dette med at hun ofte flyr Norwegian, og ikke ønsker å bli «uglesett».

Flyet var ikke fullt, og kvinnen fikk derfor en seterad alene. Hennes opprinnelige sete var ved midtgangen, men ettersom raden var tom, ønsket hun å sitte ved vinduet.

Ble bedt om å vaske selv

Men i de to andre setene på raden lå det matsmuler etter tidligere passasjerer. Kvinnen spurte derfor en flyvert om det er mulig å vaske setene.

Saken ble først omtalt i Mitt Jessheim.

– Mannen svarte at han skulle se hva han kunne gjøre. Han kom tilbake etter kort tid med to våtservietter, og sa jeg kunne vaske setene selv, sier hun til TV 2.

Kvinnen ble overrasket, og svarte: «Jeg har ikke sittet her en gang», hvorpå mannen responderte, ifølge kvinnen:

«Nei, ikke jeg heller.»

– Jeg synes det var litt på kanten, sløvt og dårlig service. Jeg bestemte meg for å bli sittende på setet ved midtgangen, sier hun, og legger til:

– Drar man for å spise på en restaurant, så må man ikke vaske bordet selv. Og når man skal fly, har man jo betalt for å sitte der.

Hun påpeker at kabinpersonellet oppførte seg profesjonelt, men at hun oppfattet kommentaren fra flyverten som spydig.

Nå undrer hun seg over hvordan Norwegian egentlig rengjør seter og overflater mellom flyvninger.

– De burde gå over alle seter med spritflaske for å desinfisere. Flyene kommer vel fra utlandet også. Både beltespenner, bord og seter – alt burde jo vaskes. Spesielt nå som smitten igjen øker, mener hun.

– Skjedd en glipp

Eline Skari, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, sier til TV 2 at alle Norwegians fly rengjøres grundig hver eneste dag.

– Etter at pandemien inntraff har vi i tillegg økt det generelle renholdet til også å inkludere vask med desinfeksjonsmidler på alle områder som berøres hyppig av passasjerer og mannskap, sier hun, og fortsetter:

– Vår standard, som inkluderer desinfeksjon hver dag, ligger over det som er anbefalingen fra Det europeiske byrå for flysikkerhet (EASA).

Skari sier at de nylig har iverksatt ekstratiltak med hyppigere rengjøring på langdistanseflyvninger.

– Gjennom arbeidsdagen er det de som jobber om bord som holder flyene rene og ryddige, og i dette tilfellet er det nok dessverre skjedd en glipp. Vi beklager at det ikke lever opp til kundens forventning, sier hun.

TV 2s spørsmål om hva Skari mener om kvinnens opplevelse med flyverten, blir ikke besvart.

Relatert