TERRORSJOKKET: Fly nummer to på vei til å krasje inn i World Trade Center 11. september 2001.
TERRORSJOKKET: Fly nummer to på vei til å krasje inn i World Trade Center 11. september 2001. Foto: SETH MCALLISTER / NTB Scanpix

– Dette er slutten på internasjonal luftfart

Terrorangrepene 11. september 2001 endret luftfarten for alltid. 20 år senere håper bransjen at ny teknologi snart skal gjøre det lettere å være flypassasjer.

I likhet med millioner av andre, satt flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs naglet til TV-skjermen da terroren rammet USA for 20 år siden.

Elnæs, som på den tiden drev et flyselskap som trafikkerte rutene København - Rio og Sao Paolo, fryktet at dette var kroken på døra.

– Den første tanken som gikk gjennom meg da jeg så disse første bildene var at dette er slutten på internasjonal luftfart. Dette kommer til å endre alt, forteller han til TV 2.

VIL HUSKE DAGEN FOR ALLTID: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs trodde internasjonal luftfart var ferdig, da terrorister kapret fire fly i USA og brukte dem som våpen.
VIL HUSKE DAGEN FOR ALLTID: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs trodde internasjonal luftfart var ferdig, da terrorister kapret fire fly i USA og brukte dem som våpen. Foto: Frode Hoff, TV 2.

Slik gikk det ikke, men luftfarten ble aldri den samme igjen. Det fikk først og fremst passasjerene merke.

Fra nærmest å kunne rusle inn på flyet rett fra gata, ble hverdagen for de reisende køer, ID-sjekk, omstendelige sikkerhetskontroller og strenge restriksjoner på hva man kunne ha med seg.

Etter det første sjokket, har imidlertid nordmenn taklet dette bra, mener seksjonssjef for sikkerhet i Luftfartstilsynet, Jørgen Ingebrigtsen.

– Passasjerene i Norge har tatt dette på en veldig fin måte. Vi har nesten ikke klager. Om de klager på noe er det fordi de mener sikkerheten er for dårlig, sier han til TV 2.

Passasjerene betaler

Etter terroren i USA, var det EU som utformet regelverket som i 2002 ble gjeldende i Norge.

Tiltakene innbefattet ikke bare den synlige sikkerhetskontrollen, men en mengde andre grep som er usynlige for flypassasjerene.

Dette gjelder blant annet grundig sjekk av frakt og post som ofte blir sendt med fly, bakgrunnssjekk av alle som jobber på flyplassene og en mengde teknisk utstyr som skal kunne avdekke farlige stoffer og gjenstander.

I Norge var det Luftfartstilsynet som fikk ansvar for å sjekke at lufthavnene fulgte opp reglene.

Jørgen Ingebrigtsen mener tiltakene som ble innført har vært en stor suksess, i den forstand at det de siste 20 årene ikke har vært vellykkede terrorangrep mot fly.

– Tilbake i tiden var det ofte kapringer. På 70- og 80-tallet skjedde det jevnlig. De er blitt borte nå, sier Ingebrigtsen til TV 2.

Men kostnadene for å få tiltakene på plass har vært betydelige, og mye av regningen er det vi passasjerer som må ta.

EN SUKESS: Seksjonssjef Jørgen Ingebrigtsen i Luftfartstilsynet mener sikkerhetstiltakene etter 11. september er årsak til at det i 20 år ikke har vært terror mot luftfarten.
EN SUKESS: Seksjonssjef Jørgen Ingebrigtsen i Luftfartstilsynet mener sikkerhetstiltakene etter 11. september er årsak til at det i 20 år ikke har vært terror mot luftfarten. Foto: Luftfartstilsynet.

– Jeg har aldri sett et tall på hva det koster totalt. Men i Norge gjorde de et lite grep; de la en avgift på hver billett. Så hver gang du er ute og reiser, betaler du noen kroner. Det har variert, men er på rundt 40-50 kroner, forteller Ingebrigtsen.

Håper på magisk maskin

Selv om sikkerhetskontrollene trolig er kommet for å bli, jobber nå luftfarten intenst for å utvikle ny teknologi som skal gjøre reisen mindre strevsom.

Ingebrigtsen i Luftfartstilsynet tror ikke det nødvendigvis er så lenge til vi kommer dit.

– Industrien jobber for å få tak i "den magiske maskinen". En sikkerhetsmaskin som kontrollerer deg for alt av våpen, metall, eksplosiver, flytende væske og annet, sier han.

Også flyanalytikeren har tro på at passasjerene om ikke så lenge vil vil merke mindre til sikkerhetstiltakene.

– Disse maskinene blir stadig smartere og de forstår mer. Så etter hvert kan man kanskje ha med seg flytende. Du kan ha dressen på deg når du går gjennom og du behøver kanskje ikke ta ut laptopen din, sier Elnæs.

I mellomtiden er det kommet et nytt element, som vil påvirke de reisende, nemlig koronaviruset. Minst ett flyselskap, australske Qantas, krever nå at alle passasjerer er vaksinerte før de får fly.

Elnæs tror dette kan bli en virkelighet også her hjemme.

– Helsesertifikatene tror jeg kommer til å være en del av flyreisen i lang tid fremover. Kanskje veldig lenge.

Sender bomber gjennom sikkerhetskontrollen

Luftfartstilsynet utfører årlig mellom 250 og 300 uanmeldte kontroller av sikkerhetsrutinene på norske flyplasser.

Og stort sett står det veldig bra til på den fronten, forteller Ingebrigtsen.

– Alvorlige ting finner vi svært sjelden. Mindre forhold som må korrigeres, finner vi ofte.

En av tingene inspektørene gjør, er å forsøke å sende bomber gjennom sikkerhetskontrollen for å se om de oppdages.

– Har dere klart å få bomber gjennom noe sted?

– Det er ting jeg ikke vil kommentere, ler seksjonssjefen.

Men han mener systemet på norske flyplasser i dag er så godt som vanntett.

– Hvis jeg var passasjer på flyet til Oslo og det reiste seg en mann som sa han hadde revolver, ville jeg bare sagt til ham at det har du ikke.