Fryktet kaos fredag morgen: – Vil få store konsekvenser for flere hundre tusen

Fredag morgen ble 23.000 elsparkesykler i Oslo til 8.000. – Vil bli mye misnøye og usikkerhet, mener Voi-sjefen.

Oslo kommune har vedtatt at antallet el-sparkesykler i Oslo skal kraftig ned. Totalt skal hovedstaden bare ha 8.000 sparkesykler, mot de rundt 23.000 som i dag finnes i Oslos gater.

De 8.000 syklene er fordelt på totalt 12 aktører. Dette betyr at hvert selskap kan ha ute 667 elsparkesykler om gangen.

Ryde, Tier og Voi har tatt ut stevning, og har bedt om en midlertidig forføyning av kommunens vedtak. Saken ble fremlagt i Oslo tingrett i starten av september.

UTILGJENGELIG: Flere av de deaktiverte sparkesyklene står fortsatt ute i gaten.
UTILGJENGELIG: Flere av de deaktiverte sparkesyklene står fortsatt ute i gaten. Foto: Martin Leigland

– Saken i Oslo tingrett gjelder ikke om det er behov for regulering, det er alle enige om. Problemene med parkering og sikkerhet i Oslo må løses. Internasjonale erfaringer og ledende ekspertise i Norge peker på anbud som måten å gjøre det på, sier Morten Askeland, landssjef for Tier i Norge, til TV 2.

Det de tre el-sparkesykkel-gitantene reagerer på, er altså at alle selskaper, uansett størrelse, får like mange el-sparkesykler i gatene.

Fredag morgen

Kjennelsen i Oslo tingrett er ventet fredag. Men allerede fredag morgen måtte antallet aktive el-sparkesykler være nede på 8.000 i Oslo.

– Voi kommer til å forholde seg til de reguleringene som til enhver tid gjelder. Vi har ikke begynt å fjerne våre elsparkesykler fra gatene enda, ettersom vi venter på kjennelsen fra retten om punktet i reguleringen som omhandler antallet el-sparkesykler per aktør, sier direktør for Voi i Norge og Finland, Christina Moe Gjerde, til TV 2.

Heller ikke Tier har begynt å flytte elsparkesyklene vekk fra gatene, men avventer kjennelsen. Likevel er de elsparkesyklene som overstiger tallet 667 blitt deaktivert.

Dette betyr at osloborgere som planlegger å ta en elsparkesykkel til jobb, i enkelte tilfeller måtte lete lenge fredag morgen før de fant en aktiv elsparkesykkel.

– Kundene vil kunne merke dette ved at en del elsparkesykler ikke vil kunne låses opp. Vi frykter usikkerhet og misnøye hos brukerne våre som følge av kommunens regulering, det vil være en kraftig innskrenkning i et mobilitetstilbud som 70 prosent av Oslos befolkning har benyttet seg av, sier Voi-direktøren.

Også Askeland i Tier er bekymret for situasjonen før kjennelsen fra tingretten kommer.

– Om flesteparten av elsparkesyklene i Oslo stenges fredag morgen, vil det selvsagt ha store konsekvenser for de flere hundre tusen i Oslo som bruker dem hver dag, sier han.

– Idiotisk

Fredag morgen var TV 2 ute på gata og snakket med folk som forsøkte å finne seg en aktiv elsparkesykkel.

– Nå kommer jeg for sent på skolen, sier Johannes Jæger (18).

SENT UTE: Johannes Jæger (18) kom for sent på skolen fredag, fordi han slet med å finne seg et fremkomstmiddel.
SENT UTE: Johannes Jæger (18) kom for sent på skolen fredag, fordi han slet med å finne seg et fremkomstmiddel. Foto: TV 2

Han forteller at han har månedspass på Voi, og derfor har lett etter en sparkesykkel fra akkurat denne aktøren.

– Det er veldig mange som bruker dette, og jeg synes det er helt idiotisk at antallet må være så lavt. Nå må jeg nok beregne et kvarter mer om morgenen hvis jeg skal rekke skolen. I tillegg har jo alle de forskjellige selskapene forskjellige pris, og det blir vanskelig å forholde seg til, sier han.

Også Ario Barsanes fikk en dårlig start på dagen.

– Jeg er for sent ute til jobb, forteller han.

– Det er litt tåpelig at antallet skal være så lavt, det blir rett og slett for få sparkesykler og for mange mennesker, sier han.

-TÅPELIG: Ario Barsanes var ikke fornøyd med tilbudet av elsparkesykler fredag morgen.
-TÅPELIG: Ario Barsanes var ikke fornøyd med tilbudet av elsparkesykler fredag morgen. Foto: Martin Leigland / TV 2

Kan bli utsatt

Dersom Ryde, Tier og Voi får medhold i Oslo tingrett i løpet av fredag, innebærer det at deler av Oslo kommunes forskrift om elsparkesykler, som etter planen altså trer i kraft 10. september, settes på vent. Blant annet reguleringen av antall.

Dersom de derimot ikke vinner fram, må de starte arbeidet med å fjerne elsparkesykler fra gatene. Selskapene har til onsdag neste uke på seg til å fjerne dem.

– Dersom det blir tilfellet vil vi forholde oss til det, og begynne arbeidet med å fjerne elsparkesykler fra byen gjennom helgen og frem mot onsdag. Men vi håper i det lengste på en avgjørelse som bidrar til å sikre videre utvikling av et bærekraftig mobilitetstilbud for byens innbyggere, sier Moe Gjerde.

Også Tier har planene klare.

– Vi kommer til å følge de reglene som gjelder, og planlegger hvordan vi skal omorganisere driften vår best mulig ut fra de ulike scenarioene, sier Askeland.

Han understreker også at de flest store aktørene nå har innført nattestengning og andre sikkerhetstiltak.

Dette er de nye tiltakene i Oslo kommunes regulering:

  • Antallet små elektriske kjøretøy som kan leies ut er 8 000, og fordeles på de aktørene som får tillatelse etter søknad.
  • Krav om spredning av kjøretøyene i fire soner i byen, som ca følger ringveiene.
  • Tilbudet må stenges om natten mellom kl. 23:00-05:00.
  • Kommunen har mulighet til å innføre soner med forbud mot bruk og /eller parkering, eller hastighetsbegrensning. Sonene vil kunne innføres når som helst i tillatelsesperioden, og kan være midlertidige eller permanente.
  • "Stilletid" for elsparkesyklene. Alarmfunksjoner med lyd skal være avslått mellom kl. 20:00 og 07:00 natt til hverdager, og mellom kl. 20:00 og 09:00 natt til lørdager, søndager og helligdager.
  • Kommunen forbeholder seg retten til å taue inn elsparkesykler som er til hinder eller er feil parkert.

Relatert