Denne politikeren knuser de andre på sosiale medier – grunnen overrasker

Enkelte parti satser tungt på å nå ut til velgerne på sosiale medier. Én politiker peker seg ut, ifølge en fersk undersøkelse.

Partiene bruker – i hvert fall flere av dem – store summer på sosiale medier med mål om å fange din oppmerksomhet og også din stemme. For noen av dem kan det se ut til at pengene er vel anvendt.

Den som soleklart engasjerer mest i sosiale medier, er statsminister Erna Solberg (H).

Det viser en analyse som Meltwater har gjort fra 1. juni til 22. august.

Analysen er basert på hvor mye partilederne er omtalt i sosiale medier, kommentarfelt hos norske medier og diskusjonsforumer.

– Erna Solberg er den mest populære politikeren i sosiale medier i gjennomsnitt. Hun står for 40 prosent av all omtalen totalt, sier strategisk direktør Benedicte Kristiansen i Meltwater.

ANALYSE: Undersøkelsen av hvordan partilederne gjør det i sosiale medier er laget av Meltwater, et norsk IT-selskap som blant annet jobber med overvåkning av sosiale medier. Her ved strategisk direktør Benedicte Kristiansen. Foto: Jonas Henriksen / TV 2
ANALYSE: Undersøkelsen av hvordan partilederne gjør det i sosiale medier er laget av Meltwater, et norsk IT-selskap som blant annet jobber med overvåkning av sosiale medier. Her ved strategisk direktør Benedicte Kristiansen. Foto: Jonas Henriksen / TV 2

Den norske IT-selskapet har undersøkt om det er fordi hun er statsminister at hun engasjerer så mye, men det er det ikke. Det er tematikk – altså innholdet – som skaper engasjementet.

Nummer to

Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre er den som engasjerer nest mest i sosiale medier.

Ifølge Meltwater har Støre og hans team funnet «gode bølger» å henge seg på og viser en god trend.

Særlig etter 22. juli ble det økt engasjement rundt Støre, og han har klart å bygge videre på dette engasjementet gjennom den dystre FN-rapporten som ble publisert for to uker siden, ifølge selskapet.

Mest og minst populær partileder på Twitter

  1. Erna Solberg: omtalt 4,1 ganger i snitt av hver Twitter-bruker som har omtalt henne
  2. Jonas Gahr Støre: 2,9
  3. Audun Lysbakken: 2,7
  4. Guri Melby: 2,6
  5. Bjørnar Moxnes: 2,3
  6. Une Bastholm: 2,2
  7. Sylvi Listhaug: 2
  8. Kjell Ingolf Ropstad: 1,8
  9. Trygve Slagsvold Vedum: 1,4

Bakgrunn for tallene:

Meltwater har sett på antall ganger hver enkelt partileder har blitt omtalt på Twitter av norske brukere de siste 90 dagene. Deretter har de sett hvor mange unike Twitter-brukere som har omtalt partilederen, og hvor mange omtaler det er totalt. Deretter har selskapet sett hvor mange omtaler i gjennomsnitt hver Twitter-bruker omtaler en partileder for å kunne utpeke hvem som er mest og minst populære.

Engasjementet hans på sosiale medier vokser, men er ikke nok til å ta igjen Solberg, ifølge Meltwater.

Selskapet har også undersøkt hvilke partiledere som får mest positiv omtale i sosiale medier. Der danker Støre ut Solberg.

– Hvis Solberg hadde hatt så stor mengde omtale i tillegg til høyere positiv omtale, hadde hun kronet på alle toppene. Men Støre tar innersvingen på henne, sier Kristiansen.

Vedum på bunn

Tallene for Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum er derimot ikke like gode.

Vedum skaper desidert minst engasjement i sosiale medier, også når man sammenligner med de aller minste partiene i Norge.

– Vedum skaper enormt lite engasjement på sosiale medier. Han kriger i bunn med KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad, sier Kristiansen.

OVERRASKER: SV-leder Audun Lysbakken overrasker ekspert på sosiale medier. Foto: Frode Sunde / TV 2
OVERRASKER: SV-leder Audun Lysbakken overrasker ekspert på sosiale medier. Foto: Frode Sunde / TV 2

Vedum sier at han bruker lite tid på sosiale medier.

– Jeg er helt elendig på Instagram, sier han, som har ni bilder på det sosiale mediet.

– Søsteren min sier hele tiden: For å nå flere velgere, må du bli flinkere på Instagram. Da tenker jeg: I morgen, sier Vedum.

Han sier at hans strategi er heller å måte folk.

– Jeg er glad i å møte folk. Det er det mest sosiale mediet, sier Vedum.

Frp-leder Sylvi Listhaug skaper mer engasjement enn Vedum, ifølge Meltwater.

– Listhaug er den som har fått mest motstand i sosiale medier, men hun har en lojal følgerskale. Det hun publiserer, får mye engasjement, sier Kristiansen.

LITE TID: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sier han bruker lite tid på Instagram. Foto: Frode Sunde / TV 2
LITE TID: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sier han bruker lite tid på Instagram. Foto: Frode Sunde / TV 2

Jokeren

Det Meltwater synes er interessant, er SV-leder Audun Lysbakken.

Han er en soleklar utfordrer og er ekstremt godt likt på tvers av ulike tematikker, sier Kristiansen i Meltwater.

Hun sier at han skaper mye engasjement og omtale rundt seg selv i sosiale medier.

– 16. august skapte han mer engasjement på én dag enn de andre partilederne har klart å skape gjennom hele valgkampperioden, sier Kristiansen.

Her leser han Solbergs tanker

Relatert