I 21 år har det vært under planlegging: Tirsdag kan han bli historisk

Lykkes Blue Origin-oppskytingen, vil Jeff Bezos stå bak den første sivile og pilotløse romreisen i historien. Og det er ikke utelukkende for å vise seg frem, mener ekspertene.

Tirsdag ettermiddag klokken tre norsk tid, letter den første Blue Origin-raketten med passasjerer retning verdensrommet. Om bord sitter grunnleggeren Jeff Bezos, broren Mark, én tenåring og én luftfartspioner.

– Helt siden jeg var fem år har jeg drømt om å reise til verdensrommet. 20. juli vil jeg ta den reisen med min bror. Det største eventyret, med min beste venn, skrev 57-åringen på Instagram 7. juni, da ferden ble annonsert.

Skulle oppskytingen bli en suksess, vil de fire utvalgte delta i den første pilotløse flyvningen med sivilt mannskap i verdensrommet, noensinne.

Men reisefølget til Bezos-brødrene kan sette flere rekorder, skriver NBC.

TURISME: Et veggmaleri av Bezos-brødrene pryder siden av en bygning i den lille byen Van Horn i Texas. Blue Origins testsenter ligger 40 kilometer nordøst for byen. Ifølge amerikanske medier, har byen opplevd en turistboom som følge av den planlagte oppskytingen tirsdag denne uken.
TURISME: Et veggmaleri av Bezos-brødrene pryder siden av en bygning i den lille byen Van Horn i Texas. Blue Origins testsenter ligger 40 kilometer nordøst for byen. Ifølge amerikanske medier, har byen opplevd en turistboom som følge av den planlagte oppskytingen tirsdag denne uken. Foto: Sean Murphy / AP / NTB

82 år gamle Wally Funk, en tidligere testpilot som var en av Mercury 13-kvinnene på 1960-tallet, vil bli den eldste personen i verdensrommet.

Nederlandske Oliver Daemen på 18 år, ligger an til å bli tidenes yngste astronaut. Oliver er romfartsentusiast og håndplukket av Bezos selv. Faren er mangemillioner.

Ti minutter

Raketten «New Shepard» skytes opp fra det vestlige Texas og vil fly autonomt, altså uten pilot om bord. Den vil ikke gå i bane rundt jorden, men i stedet nå kanten av verdensrommet i en høyde på 105 kilometer over bakken, hvor passasjerene vil oppleve vektløshet i tre til fire minutter.

I løpet av den tiden vil de fire reisende kunne nyte utsikten. Blue Origin-raketten tilbyr nemlig de største vinduene noensinne bygget for et romfartøy.

Kapselen vil deretter synke ned med fallskjerm og lande i ørkenen igjen. Hele turen forventes å vare i omtrent ti minutter.

Planlagt lenge

Det var bildene av Neil Armstrong og Buzz Aldrin på månen den 20. juli 1969, som fikk fem år gamle Jeff Bezos besatt av verdensrommet og romfart. På datoen, 52 år senere, følger han i heltenes «fotspor». Og planleggingen har tatt tid.

Amazon-grunnleggeren opprettet Blue Origin tilbake i 2000. Mangemilliardærens store ambisjoner skal ha fått barndomskjæresten hans til å ha sagt: «Jeff startet Amazon bare for å få nok penger til å opprette Blue Origin»

– Jeg kan ikke si at hun tar feil, skal 57-åringen ha sagt, ifølge AP.

Bezos har selv sagt at han finansierer rakettselskapet ved å selge én milliard dollar i Amazon-aksjer i året.

«Milliardærkappløpet»

Jeff Bezos er ikke den eneste milliardæren som higer etter å nå verdensrommet.

Forrige uke reiste den britiske milliardæren Richard Branson (70) og fem ansatte ut i verdensrommet i eget fartøy. Briten grunnla selv sitt eget romselskap i 2004, Virgin Galactic. I romflyet VSS Unity fikk de oppleve noen minutter i vektløshet og se omrisset av jorden under seg. Hele turen tok rundt en time.

Branson stunt skapte ifølge CNN, en liten krangel mellom de to leirene med Blue Origins-ledere som uttalte at Bransons fartøy, ikke når ut til verdensrommet.

MANNSKAPET: Forrige uke reiste Branson og fem ansatte ut i verdensrommet. Briten skulle egentlig tatt av senere i år, men 2. juli opplyste Branson at han fremskynde reisen. Samtidig var han klar på at han ikke prøvde å slå Bezos. Elon Musk var blant publikum da Bransons romskip tok av.
MANNSKAPET: Forrige uke reiste Branson og fem ansatte ut i verdensrommet. Briten skulle egentlig tatt av senere i år, men 2. juli opplyste Branson at han fremskynde reisen. Samtidig var han klar på at han ikke prøvde å slå Bezos. Elon Musk var blant publikum da Bransons romskip tok av. Foto: AP / NTB

Hak i hæl i kappløpet følger Tesla-sjefen, Elon Musk. Med selskapet SpaceX planlegger han en tilsvarende reise som Bezos, senere i år.

– Dette markerer begynnelsen

Men det er ikke utelukkende økonomisk muskelkraft milliardærene vil vise, påpeker ekspertene.

– Både Bransons' og Bezos flyturer kan sette i gang romfartsindustrien, som til nå har hatt liten fremgang de siste to tiårene. Dette markerer offisielt begynnelsen , uttalte Marco Caceres, en romindustrianalytiker med Teal Group Corporation til NBC.

Også Musk har uttalte planer om kommersiell romturisme i fremtiden, ifølge samme kanal. Til nå har all reise til verdensrommet for privatpersoner vært gjort gjennom det statlige russiske romfartsbyrået.

–Solid lommebok

I Norge følges Bezos planlagte romferd tett, og med spenning.

– Han har nok en idealistisk forestilling om at han nå skal prøve åpne verdensrommet for vanlige turister, som han selv har ønsket i mange år, sier Christian Hauglie-Hanssen, administrereren direktør i Norsk Romsenter til TV 2.

– Er dette en kamp mellom milliardærene?

FORBEREDT: Christian Hauglie-Hanssen i Norsk Romsenter understreker det alltid er en risiko å reise med rakett til verdensrommet, men at Blue Origin er godt forberedt. Han sier selskapet har hatt 15 suksessfulle prøveoppskytinger med rakettmodellen.
FORBEREDT: Christian Hauglie-Hanssen i Norsk Romsenter understreker det alltid er en risiko å reise med rakett til verdensrommet, men at Blue Origin er godt forberedt. Han sier selskapet har hatt 15 suksessfulle prøveoppskytinger med rakettmodellen. Foto: Norsk Romsenter

– Ja, det er utvilsomt konkurranseaspektet her. Men samtidig er de opptatt av å gjøre romfart tilgjengelig for allmenheten.

Hauglie-Hanssen opplyser at romfarten har beveget seg bort fra de store, tunge statlige programmene og at flere kommersielle bedrifter som utvikler billigere teknologi, kommer til.

– Jeg tror enn så lenge vil nok romfarten være forbeholdt de med solid lommebok, men at dette kan utvikle seg til å bli en kommersiell aktivitet; det har jeg tro på!

Relatert