Sent på kvelden 7. juli amerikansk tid ved Boeings fabrikk i Renton, Seattle, rullet det første norske P-8A-flyet ut av malehallen.
Sent på kvelden 7. juli amerikansk tid ved Boeings fabrikk i Renton, Seattle, rullet det første norske P-8A-flyet ut av malehallen. Foto: Boeing

Her er Norges nye overvåkingsfly

Det første av de nye norske maritime patruljeflyene P-8A er rullet ut av malehallen.

Fredag offentliggjorde Forsvarsmateriell bilder av det første av de nye norske maritime patruljeflyene P-8A som er ferdigmalt.

Som bildene viser, er flyet med det historiske navnet «Vingtor» utstyrt med norske militære kjennetegn.

Det første P-8A-flyet arver navnet «Vingtor» fra et Catalina-fly som opererte fra Skottland under krigen.
Det første P-8A-flyet arver navnet «Vingtor» fra et Catalina-fly som opererte fra Skottland under krigen. Foto: Boeing

Det første flyet skal være ferdig produsert i senhøsten 2021, og anskaffelsen av de nye flyene er et prosjekt med verdi på over ti milliarder kroner.

I tillegg til kostnadsrammen kommer kjøp av utstyr over Etterretningstjenestens budsjetter.

Anskaffelsen omfatter også moderne sensorer, overvåkingssystemer, nye antiubåtvåpen og støttesystemer.

– Om bord i P-8A Poseidon finner man mange av de samme kapasitetene som forgjengerne, men med merkbare forbedringer av flere sensorer, nettverk og kommunikasjon, høyde og hastighet. Dette gjør at flyene sammen med andre ressurser som F-35 vil kunne være en integrert del av et femtegenerasjons luftforsvar, sier oberst Torgeir Aas, brukerkoordinator for P-8A i Luftforsvaret.

– En milepæl

Spesialrådgiver Endre Lunde i Forsvarsmateriell sier at bildene markerer en milepæl i prosjektet, som fortsatt ligger an til å levere etter planen.

– Med slike langvarige prosjekter er det alltid stort å se synlige resultater, sier Lunde til TV 2.

Kontrakten om kjøp av fem P-8A Poseidon fly ble inngått med USA i 2016. Det første ferdige flyet skal leveres til Luftforsvaret i begynnelsen av 2022.

Produksjonen av de norske P-8A-flyene skjer i to faser, forklarer Lunde. Før det første norske flyet ble ferdigmalt, ble det bygget i en sivil Boeing-fabrikk med kropp, vinger og motor i en forsterket versjon.

Nærbilde av haleroret.
Nærbilde av haleroret. Foto: Boeing

Nå venter tekniske tester, før det senere i sommer flys til en annen Boeing-fabrikk i Seattle for montering av militært utstyr og kontrollsystemer.

P-8A Poseidon-flyene som i fremtiden skal operere fra Evenes, beholder «The Saint»-kjennetegnet på haleroret.

Kjennetegnet ble tatt i bruk på 333-skvadronens P-3 Orion-fly under den kalde krigen, og er hentet fra den engelske TV-serien med samme navn.

P-8A-flyene fra Boeing er laget for antiubåtkrigføring, maritim overvåking og elektronisk overvåking. De nye flyene som kan bevæpnes med torpedoer, dypvannsbomber og kryssermissiler, kan om nødvendig ramme mål under vann, skriver Forsvarsmateriell.

Det første norske P-8A-flyet utenfor malehallen.
Det første norske P-8A-flyet utenfor malehallen. Foto: Boeing

Relatert