Rune (56) ble lam fra halsen og ned. Nå advarer han bilister i sommertrafikken

Rune Larsen ble hardt skadd etter at han ble påkjørt på motorsykkel i fjor. Dødsfallene i trafikken går ned, men antallet hardt skadde gjør ikke det.

På sekunder ble livet til Rune Larsen snudd på hodet en junidag i fjor. Han kjørte motorsykkel og ble påkjørt av en bilist som ikke så han.

Motorsyklisten fikk ryggmargsskade, nerveskader og alvorlige bruddskader.
Motorsyklisten fikk ryggmargsskade, nerveskader og alvorlige bruddskader. Foto: Arild Larsen

– Det jeg husker er at bilen treffer meg i siden. Det går rundt og jeg blir lam fra halsen og ned. Luftambulansen kom, og så husker jeg vel egentlig ikke mer før det har gått en måned, sier motorsyklisten, sier Larsen.

Flest skader om sommeren

Larsen lå fire uker i koma. Etter opphold på flere sykehus, ble han flyttet til Sunnaas sykehus for rehabilitering. Da opptreningen begynte måtte han lære å gjøre alt på nytt. Stå, spise, barbere seg, snakke.

– Det er utrolig frustrerende og ikke få til disse tingene. Hodet vet at du kan, men kroppen svarer ikke. Du må starte på nytt, sier Larsen.

Det er om sommeren flest blir hardt skadd eller dør i trafikken, ifølge Statens Vegvesen. Antallet dødsfall har gått ned 55% de siste ti årene. Fra 168 i 2011 til 93 i 2020.

Avdelingsoverlege på avdelingen for ryggmargsskade, Thomas Glott, rehabiliterer de som kommer til Sunnaas sykehus etter trafikkulykker. Han forteller at de som overlever blir hardere skadd enn tidligere.

Avdelingsoverlege, avdeling for ryggmargsskade, Thomas Glott.
Avdelingsoverlege, avdeling for ryggmargsskade, Thomas Glott. Foto: Per Haugen / TV 2

– Det vi ser nå er at det er en tendens til mer alvorlige og sammensatte skader, f.eks. som hos Rune hvor det både var en ryggmargsskade, nerveskader og også alvorlige bruddskader, sier Glott.

Noe av grunnen til at skadene er mer alvorlig enn tidligere, er at vi redder flere i dag enn før, med bedre teknologi og helsevesen. Men mange må leve resten av livet med permanente skader.

– Når man kommer hjem etter en slik ulykke er man ikke nødvendigvis samme ektefelle, far bestefar, kollega, som man var før man ble skadet, sier overlegen.

Rune Larsen møtte igjen overlegen som rehabiliterte han på Sunnaas.
Rune Larsen møtte igjen overlegen som rehabiliterte han på Sunnaas. Foto: Per Haugen / TV 2

Tenk, gjør, kjør

Mange velger Norgesferie også i år, og veiene fylles snart opp av bobiler, motorsykler og fullpakkede biler. Statens veivesen har en klar oppfordring når vi nå går inn i sommerferien.

Leder for trafikksikkerhet, Guro Ranes har en klar oppfordring til sommerbilistene.
Leder for trafikksikkerhet, Guro Ranes har en klar oppfordring til sommerbilistene. Foto: Per Haugen / TV 2

– Ta det med ro, vær oppmerksom og følge med i trafikken. Og de kanskje tre viktigste reglene er å holde fartsgrensa, kjøre etter forholdene, bruke bilbelte og kjøre rusfritt, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Takket være godt helsepersonell og familie holdt Larsen motet oppe.
Takket være godt helsepersonell og familie holdt Larsen motet oppe. Foto: Arild Larsen

Larsen har selv nettopp vært ute på bobilferie denne sommeren. Han mener viktigheten av trafikksikkerhet ikke kan understrekes nok.

– Det er ikke som å brekke en fot. Du blir aldri ferdig med skadene. Det er ikke så lett å tenke sånn når du kjører bil, det skjønner jeg, men det er ikke annet å si enn kjør forsiktig, sier Larsen.

Nå kan Larsen blant annet gå uten støtte, og kjøre bil. Men skadene henger fortsatt igjen. Stemmebåndet er skadet, og han er mer sliten. Han vet ikke sikkert hvor bra han kan bli.

– Hver dag er en kamp. Jeg må fortsatt lære meg den balansen mellom hvile og det å være tilstede i samfunnet. Og det må jeg nok trene på resten av mitt liv for jeg endrer meg, samfunnet endrer seg, sier Larsen.

Hans første mål var å gå en tur med hunden sin. Nå er målet større.

– Jeg håper jo det at om ikke så alt for lenge er jeg tilbake i full jobb, sier Larsen.

Relatert