Hege (26) tok uvanlig grep da hun overtok bygdas nærbutikk

Hege Marie Lavik flyttet til hjembygden for å ta over nærbutikken. Nå har hun doblet omsetningen ved at kundene får handle «når som helst».

Den smale veien snirkler seg parallellt med elven, opp gjennom Eksingedalen på Vestlandet.

Det er langt mellom husene, og enda lengre til nærmeste bygdesentrum. Her er 48 husstander, og knappe 100 mennesker.

Men nærbutikken er åpen 365 dager i året, nesten hele døgnet.

LANGT MELLOM HUSENE: Det er knapt 100 mennesker som bor i Eksingedalen.
LANGT MELLOM HUSENE: Det er knapt 100 mennesker som bor i Eksingedalen. Foto: Robert Reinlund/TV 2
SNARKJØP: Nærbutikken i Eksingedalen.
SNARKJØP: Nærbutikken i Eksingedalen. Foto: Robert Reinlund/TV 2

Butikkdrømmen

– Da butikken skulle legges ned, ringte jeg og sa «jeg tar den!», forteller Hege Marie Lavik.

I 2017 tok hun med seg mannen og flyttet tilbake til hjembygda for å drive nærbutikken. Hun var 23 år gammel, og hadde hatt kjøpmannsdrømmen siden hun var liten.

– Jeg ble frarådet det. Bygda har jo ikke et enormt kundegrunnlag, sier Lavik.

OVERTOK: Hege Marie Lavik overtok nærbutikken i ung alder.
OVERTOK: Hege Marie Lavik overtok nærbutikken i ung alder. Foto: Robert Reinlund/TV 2

Så kom hun over pilotprosjektet til Merkur, under Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

– Frem til da var butikken stort sett drevet på ren dugnad. Det var lange dager, og jeg tror ikke det ville holdt i lengden, sier 26-åringen.

Prosjektet finansierer 75 prosent av kostnadene ved å digitalisere butikken, som et tiltak for å hindre butikkdød i landets småbygder.

Åpner med bankkortet

Ved bruk av teknologi, overvåking og selvbetjente kasser, kan kundene låse seg inn i butikken ved hjelp av bankkortet.

Det gjør at butikken kan være «åpen», uten at kjøpmannen er tilstede.

Lavik kan nemlig fjernstyre hele butikken fra mobiltelefonen, som å hjelpe kunder som trenger hjelp i kassen.

– Da åpningstidene ble utvidet, doblet omsetningen seg. Flere rekker nå å handle etter arbeidstid, sier Lavik.

DIGITALT: Ved hjelp av kameraer og mobil kan kundene få hjelp, selv uten betjening i butikken.
DIGITALT: Ved hjelp av kameraer og mobil kan kundene få hjelp, selv uten betjening i butikken.

Økt omsetning

Totalt åtte nærbutikker har deltatt i pilotprosjektet med døgnåpen drift og delvis selvbetjening.

PILOTPROSJEKT: Per Spillum, konsulent i pilotprosjektet Merkur.
PILOTPROSJEKT: Per Spillum, konsulent i pilotprosjektet Merkur. Foto: Robert Reinlund/TV 2

– Vi ser at teknologien fristiller kjøpmennene, og kundene er mer fornøyde. Butikk er du avhengig av hele livet, og sånn sett er kanskje butikken viktigere enn grendeskolen eller barnehagen, sier Merkur-konsulent Per Spillum.

Totalt fikk butikkene 34 prosent flere kunder og en økning i omsetningen på 49 prosent, sammenlignet med året før.

– Nærbutikkene er svært viktige for distriktet, sier distrikts- og digitaliseringsminister, Linda Hofstad Helleland (H).

VIKTIG: Hofstad Helleland roser 26-åringens initiativ.
VIKTIG: Hofstad Helleland roser 26-åringens initiativ. Foto: Nico Sollie / TV 2

– Digitalisering kan gi helt nye vekstmuligheter, og hindre at disse butikkene legges ned. Det er fantastisk å se resultatene av disse døgnåpne butikkene.

Nå viderefører regjeringen prosjektet, og har satt av over 60 millioner kroner til ulike Merkur-prosjekter.

Mer tid til familien

Omsetningen til den lille butikken i Eksingedalen har gjort at Hege Marie Lavik for første gang kan ta ut en levelig lønn, og ha deltidsansatte.

For selv om mye kan fjernstyres, skal varer bestilles, plasseres og ryddes.

– Men dette har gjort at jeg har langt mer vanlige arbeidstider, og derfor får mer tid til datteren min, sier 26-åringen.

MER TID TIL DATTEREN: Hege Marie Lavik er fornøyd med å ha fått mer tid til datteren.
MER TID TIL DATTEREN: Hege Marie Lavik er fornøyd med å ha fått mer tid til datteren. Foto: Robert Reinlund/TV 2

Relatert