JULERUSH: Pakkestanden hos posten er på samme nivå som under julerushet – det fører til forsinkelser.
JULERUSH: Pakkestanden hos posten er på samme nivå som under julerushet – det fører til forsinkelser. Foto: Jihad El Dor/ Posten

Forsinkelser i postleveringer: – Det er julerush i april

Netthandelen har nådd et nytt historisk nivå. Nå opplever leveringsaktørene tilstander på høyde med jul og black week.

Stengte butikker og mye hjemmetid har virkelig satt fart på folks handleglede på nett.

Har du bestilt pakker på nett den siste tiden, er du langt i fra alene og det kan hende at du må vente noen ekstra dager.

Hjemleveringsaktørene melder nå om et unormalt høyt pakkenivå, som vil føre til forsinkelser.

Julerush i april

I mars hadde Posten enn økning i antall pakker på 60 prosent, sammenlignet med samme tid i fjor. Den farten har fortsatt inn i april.

NY NORMAL: Pressesjef i Posten Kenneth Tjønndal Pettersen sier han tror handlevanene under pandemien er kommet for å bli.
NY NORMAL: Pressesjef i Posten Kenneth Tjønndal Pettersen sier han tror handlevanene under pandemien er kommet for å bli. Foto: Posten

Pakkevolumene hos Posten er nå på enkeltdager like høy som den er under julerushet.

– Det er noen travle, men morsomme dager i Posten nå. Vanligvis gleder vi oss til jul fordi det blir mye å gjøre. Men vi er ikke vant til å ha julestemning i april, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen til TV 2.

For å ta unna de høye pakkevolumene har Posten nå tilsvarende bemanning som de har under julerushet og Black Week.

Ekstraordinær situasjon

Også PostNord skriver på sine sider at det for tiden er unormalt høye pakkevolumer og beklager forsinkelsene dette medfører.

– Vi har en generell vekst på våre hjemleveringsprodukter med et fire ganger så høyt volum i mars i år mot samme måned i fjor, opplyser pressesjef i PostNord, Haakon Nikolai Olsen. Han påpeker at veksten har forsterket seg etter påske.

– Vi gjør vårt ytterste for å få levert pakkene i tide under en ekstraordinær situasjon som har vedvart en stund på grunn av stengte butikker og kjøpesentre.

For å komme ajour med pakkene har de oppbemannet stort og utvidet leveringstidene.

TRAVELT: Stengte butikker gir fart på netthandelen som ser ut til å være kommet for å bli.
TRAVELT: Stengte butikker gir fart på netthandelen som ser ut til å være kommet for å bli. Foto: Ditlev Eidsmo

Både Posten og PostNord ser en tydelig sammenheng mellom antall pakker og områdene som har blitt stengt ned. De leverer mest til Oslo og Stor-Oslo.

Historiske høy vekst

Virke Handel har lenge sett at pandemien har fått fart på netthandelen, men mars har igjen toppet de høye tallene fra koronaåret.

– Fra og med mars i fjor har man ligget på en månedlig vekst på over 30 prosent. Så ga butikknedstengingen i januar i år en ytterligere boost til netthandelen, og nå har vi altså historisk høy vekst, sier direktør i Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen, til TV 2.

Til sammenligning har veksten for netthandel vanligvis ligget på 13 prosent i året fra 2012 til 2019.

Virke sier dette viser at det er tid for de fysiske butikkene å komme på den digitale banen.

– Butikkene må erkjenne at kunden ønsker å handle når som helst og hvor som helst, sier Jachwitz Andersen.

Mot en ny normal

I likhet med Virke, tror også Posten at netthandelen har kommet for å bli.

– Trykket i netthandelen har etablert nye handlevaner og vi regner med å komme frem til en ny normal, sier Tjønndal Pettersen i Posten.

HISTORISK: Økningen i netthandelen når stadig historiske nivå. - Nå handler nordmenn alt mulig på nett, sier direktør i Virke Handel.
HISTORISK: Økningen i netthandelen når stadig historiske nivå. - Nå handler nordmenn alt mulig på nett, sier direktør i Virke Handel. Foto: Berit Roald

I starten av pandemien handlet nordmenn typiske varer som hjemmeelektronikk, garnnøster og hjemmetreningsutstyr. Nå forteller posten at de ser en endring i handlevanene.

– Nå handler vi alt mulig. Pakkene kommer fra alle mulig slags butikker. Det er mye apotek og kosmetikkvarer. Og mest fra norske nettbutikker.

Også Virke kan bekrefte at alle kategorier i varehandelen har økt på nett.

PostNord peker likevel på at deres kunder nå bestiller mest typiske sesongvarer som trampoliner, grill og hagemøbler.

Relatert