Full jubel etter vellykket helikoptertur på Mars

Nasas minihelikopter Ingenuity la ut på historiens første flytur på Mars. – En stor begivenhet innen romfart, sier Pål Brekke.

118 år etter den første vellykkede motoriserte flyturen på vår egen planet, har en menneskeskapt farkost for første gang fly over en annen planet.

Planen er at man kan bruke helikopteret til å til å rekognosere områder for landfartøyet som trenger informasjon om hvor det er mest interessant å kjøre for å finne spor etter vann og mulig forhistorisk liv. For fremtiden kan det brukes til å utforske områder som er for vanskelig for mennesker og rovere å komme til.

Full jubel

De første bekreftelsene på at Ingenuity hadde gjennomført en vellykket flytur kom inn til Nasas kontrollrom ca 12.50 norsk tid. Det var full jubel etter at alle data viste at flyturen var en suksess.

Se opptak av de siste spennende minuttene øverst i saken.

– Vi kan nå si at mennesker har fløyet en rotordrevet farkost på en annen planet. Hver verden får bare én førstegangsflyging, sier prosjektlederen for Ingenuity, MiMi Aung.

FØRSTE BILDE: Her fotograferer Ingenuity sin egen skygge på Mars. Senere mandag er det forventet fargebilder fra flyturen.
FØRSTE BILDE: Her fotograferer Ingenuity sin egen skygge på Mars. Senere mandag er det forventet fargebilder fra flyturen. Foto: NASA

Det første bildet fra flyturen viser skyggen til minihelikopteret på bakken til Mars. Ingenuity er på det tidspunkt tre meter over bakken.

– Stor begivenhet

– Dette er klart det er en stor begivenhet innen romfart. Det baner vei frem mot den dagen mennesker skal gå på overflaten og bruke et slikt helikopter til å undersøke større områder, forklarer Pål Brekke som er fagsjef ved Norsk Romsenter.

– Suksessen i dag må teamet føle på. De har brukt mange år på å utvikle og testes dette helikopteret som altså skal fly under helt uvanlige forhold. Og nå lykkes de, sier han.

Seniorforsker Pål Brekke.
Seniorforsker Pål Brekke. Foto: Norsk Romsenter

Flygingen startet cirka klokken 09.30 mandag formiddag, etter flere tekniske problemer og utsettelser.

Det tar cirka 15 minutter for signalene å nå Jorden fra Mars, men data og bilder av prøveflygingen måtte sendes fra roveren via andre romsonder som går i bane rundt Mars før de kunne videresendes til Jorden.

Siden en måtte vente på at en av disse romsondene passerte over roveren og også kunne videresende signalene til Jorden til det hele fire timer før man fikk se de første bildene.

Fordi det tar lang tid å sende signaler mellom Jorden og Mars, var den korte flyturen forhåndsprogrammert. Ingenuity var instruert til å ta av og stige vertikalt i rundt seks sekunder og så holde høyden og rotere før den landet igjen.

Her er Ingenuity fotografert fra Perservelance under dagens historiske flytur.
Her er Ingenuity fotografert fra Perservelance under dagens historiske flytur. Foto: Nasa/jpl-caltech/asu

Siden atmosfæren på Mars er ca én prosent av jordens, er det svært vanskelig å få oppdrift og fly der. Ultralette spesialdesignede store rotorblader som bare veier 56 gram hver måtte utvikles, og helikopteret veier bare 1.8 kilo totalt.

– Rotorene roterer 2500 ganger i minuttet. Dette er fem ganger hastigheten til et vanlig helikopter-rotorblad her på jorden som roterer 400-500 ganger per minutt. Dessuten må helikoptere tåle uvanlige lave temperaturer ned til -100 grader, sier Brekke.

Norsk «pilot»

Helikopteret ankom Mars med roveren Perseverance i februar. Det blir fjernstyrt fra jorda av blant annet nordmannen Håvard Fjær Grip i Nasa.

Siden avstanden mellom de to planetene gjør at det tar flere minutter før signaler når fram, kan han ikke styre helikopteret i sanntid.

– Helikopteret må tenke selv – må ta en rekke beslutninger på egenhånd ved å analysere terrenget den skal fly over. Norske Grip kan altså ikke selv styre dette med en joystick, men bare programmere den til hva den skal gjøre på egenhånd, forklarer Brekke.

Grafikken viser Roveren og helikopteret i arbeid på Mars.
Grafikken viser Roveren og helikopteret i arbeid på Mars. Foto: GRAFIKKANIMASJON: NASA/Handout

– Det eneste kriteriet for suksess for oss er om vi klarer å fly på Mars for første gang i historien. Vi mener det er høy sannsynlighet for å få det til, sa Grip til NTB i fjor.

Det er planlagt fem flyturer på Mars. Under den første flyturen ble helikopteret kun løftet vertikalt for å se at man faktisk klarer å fly. Det er også viktig at helikopteret lander igjen uten å få skader.

Orientering

Nasa varsler en pressekonferanse om saken mandag klokken 20 norsk tid.

Minihelikopteret skulle egentlig ha lagt ut på sin første flyging søndag 11. april. Deretter ble datoen skjøvet til 14. april, før Nasa lørdag kunngjorde mandag som ny dato. Årsaken til utsettelsen var at det ble oppdaget et mulig teknisk problem med en rotor under en test. En ny test senere viste at feilen var rettet opp.

Fakta: Ekspedisjonen på Mars

  • 18. februar landet Nasas Atlas V-rakett på Mars. Om bord var Roveren Perseverance og minihelikopteret Ingenuity.
  • Roveren Perseverance kjører rundt i Jezero-krateret og leter etter spor av vann og forhistorisk liv. Det er sendt mange gode bilder tilbake til Nasa.
  • Forsvarets forskningsinstitutt i samarbeid med Norsk romsenter og flere norske bedrifter har laget en georadar som har fått navnet Rimfax som brukes om bord på Perseverance.
  • Prøvene samlet av Perseverance blir deretter liggende på Mars inntil de blir samlet inn av en senere ekspedisjon. Dette ventes å skje i 2031
  • 19. april skal Nasa for første gang fly minihelikopteret Ingeniuity. Dette er laget av et team bestående av blant annet norske Håvard Fjær Grip

    Kilde: Nasa/NTB

(©NTBTV 2)

Relatert