STORE SKADER: Thrustere, altså en spesiell type propell, slet seg og ga lasteskipet slagside.
STORE SKADER: Thrustere, altså en spesiell type propell, slet seg og ga lasteskipet slagside. Foto: Sjøfartsdirektoratet

Slik ser det ut inne i det havarerte lasteskipet

ÅLESUND (TV 2): Denne uken går Sjøfartsdirektoratet i gang med sitt tilsyn av «Eemslift Hendrika». Samtidig varsler nederlandske myndigheter at hendelsen vil bli gransket.

Tirsdag ettermiddag bekrefter Sjøfartsdirektoratet at nederlandske myndigheter har iverksatt en forundersøkelse av «Eemslift Hendrika», som havarterte i Nordsjøen andre påskedag.

– Det er positivt at hendelsen nå blir gransket grundig av flaggstat, sier Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet.

FØRER TILSYN: Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus.
FØRER TILSYN: Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus. Foto: Tomas Mortveit / TV 2

Både Statens Havarikommisjon for Transport og Sjøfartsdirektoratet vil bistå nederlenderne ved behov.

Mot slutten av uken går også Sjøfartsdirektoratet i gang med en såkalt havnestatskontroll av havaristen.

Men allerede på fredag var inspektørene om bord på skuta for å skaffe seg et første overblikk etter at skipet ble slept inn til Flatholmen i Ålesund.

– Det er tydelig at det har vært store krefter i sving, sier Aarhus.

Nå frigis de første bildene fra innsiden av lasteskipet.

STORE SKADER: Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det store skader etter havariet.
STORE SKADER: Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det store skader etter havariet. Foto: Sjøfartsdirektoratet

60 tonn tunge thrustere

Sjøfartsdirektoratet er tydelige på at skadene er omfattende og det vil bli nødvendig med flere reparasjoner før lasteskipet kan seile videre.

– Det er fortsatt for tidlig å si noe om årsak til ulykken, sier Aarhus.

Det er imidlertid allerede kjent at det var forskjøvet last som førte til problemene ute i Nordsjøen.

Ifølge Kystverket har kapteinen om bord forklart at det var thrustere, altså en spesiell type propell, i skipets lasterom som fikk en forskyvning slik at skipet fikk slagside.

De ferske bildene viser ifølge Sjøfartsdirektoratet at dette forårsaket hull i en ballasttank innvendig.

LAGET HULL: Thrustere i skipets lasterom forskjøv seg og laget hull i en ballasttank.
LAGET HULL: Thrustere i skipets lasterom forskjøv seg og laget hull i en ballasttank. Foto: Sjøfartsdirektoratet

Det var seks slike thrustere om bord. Vekten på disse skal være opp under 60 tonn hver, skriver Sunnmørsposten. Dersom en eller flere av disse har løsnet vil det gjøre stor skade i et lasterom på et skip.

– Fire av dem er våre og to av dem tilhører et utenlandsk riggselskap som jeg ikke kan opplyse navnet på, sier kommunikasjonssjef i Kongsberg Maritime, Anette B. Wollebæk, til avisen.

Se de spektakulære bildene av slepet, tatt fra luften:

Servicebåt skadet ballasttank

De første bildene av havaristen viser også andre skader.

En kran om bord ble ifølge Sjøfartsdirektoratet skadet etter at servicebåten «AQS Tor», som sto på dekk, slet seg og gikk på havet.

– Bommen på kranen ble slått av da arbeidsbåten for på havet og påførte skipet skade på en ballasttank da den slo inn i skutesiden, sier Aarhus.

SKADET KRAN: Den grønne servicebåten som for på havet, skadet bommen på denne kranen da den slet seg.
SKADET KRAN: Den grønne servicebåten som for på havet, skadet bommen på denne kranen da den slet seg. Foto: Sjøfartsdirektoratet

Det har også vært noe forskyvning på en arbeidsbåt som sto lagret under dekk.

– Ut fra det vi kjenner til så langt skal det ikke være større skader på denne, sier Aarhus.

UNDER DEKK: En arbeidsbåt har også forskjøvet seg, men ser ut til å ha klart seg.
UNDER DEKK: En arbeidsbåt har også forskjøvet seg, men ser ut til å ha klart seg. Foto: Sjøfartsdirektoratet

Flaggstaten har hovedansvaret

Dersom skipet, som hadde store mengder tungolje og diesel om bord, hadde forlist kunne det blitt en alvorlig miljøkatastrofe.

Samtidig som det er flaggstaten som sitter med hovedansvaret, følges situasjonen tett av norske myndigheter.

– Som havnestat ønsker Sjøfartsdirektoratet å få oversikt over mulige årsaker, skadeomfang og risikovurderinger som er gjort i forbindelse med seilas og sikring av last, sier Aarhus.

Det er også flaggstaten som må sørge for at skipet settes i stand til å gå videre etter reparasjon i Norge.

Relatert