34.000 Norwegian-kunder får ikke full erstatning

Kriserammede Norwegian la torsdag fram en endelig redningsplan. Her kommer det fram at 34.000 kunder som har krav hos selskapet ikke får full erstatning.

FÅR IKKE REFUSJON: Selskapet har forsøkt å finne løsninger, men en del av kundene får ikke refusjon likevel. Foto: Lefteris Karagiannopoulos
FÅR IKKE REFUSJON: Selskapet har forsøkt å finne løsninger, men en del av kundene får ikke refusjon likevel. Foto: Lefteris Karagiannopoulos

– Fra selskapets side har vi ønsket å refundere de siste kundene fullstendig, og vi beklager at det ikke blir mulig, sier finansdirektør Geir Karlsen i en pressemelding torsdag morgen.

Norwegian er for tiden i en restruktureringsprosess der de håper å komme til enighet med kreditorene sine for å sikre videre drift. Forhandlingene pågår både i Norge og i Irland, der flere av Norwegians selskaper er registrert.

I meldingen skriver selskapet at de «har søkt å finne gode løsninger for en liten andel kunder som ikke har fått refusjon fra tiden før den irske rekonstruksjonsprosessen ble igangsatt, den 18. november 2020».

– Rundt 98 prosent av refusjonskravene som oppsto i denne perioden, der bookingen ble gjort direkte med Norwegian, ble refundert før åpningen av rekonstruksjonsforhandlingene. I Norge gjelder det nesten samtlige kunder, 99,6 prosent, skriver selskapet.

I alt er det 34.000 kunder som ikke får full refusjon.

Ifølge Norwegian har de måttet behandle disse kundene på lik linje som andre usikrede kreditorer på grunn av lovverket.

Dersom den nye redningsplanen som Norwegian la fram torsdag blir godkjent, vil selskapet kunne videreføre rekonstruksjonen og iverksette en kapitalinnhenting med oppstart i april og med en målsetting om ferdigstillelse i mai 2021.