TAR GREP: Norwegian vil konsentrere seg om drift i Norge og Europa.
TAR GREP: Norwegian vil konsentrere seg om drift i Norge og Europa. Foto: Heikki Saukkomaa / AFP

Norwegian med drastisk grep: – En virkelig tung beslutning

Styret i Norwegian har lagt fram en ny forretningsplan. Selskapet vil droppe den omfattende satsingen på langdistanseruter.

Norwegian lanserte torsdag sin nye forretningsplan. Der gjør selskapet det klart at de vil basere seg på et «europeisk kortdistansenettverk».

Selskapet skal tilby lave priser på innenriksreiser i Norge, reiser i Norden, samt mellom Norden og viktige destinasjoner ellers i Europa.

Planen er å ha rundt 50 fly i drift i disse markedene i 2021, og gradvis øke til omtrent 70 fly i 2022.

Norwegian opplyser at de vil redusere gjelden med 20 milliarder kroner, og hente inn fire til fem milliarder kroner i frisk kapital.

Dropper satsingen på langdistanse

Norwegian gjør det klart at de vil droppe sin omfattende langdistansesatsing.

«Reiserestriksjoner har påvirket etterspørselen dramatisk, spesielt etter langdistansereiser. Hele Norwegians Dreamliner-flåte har stått parkert siden mars 2020, og det er stor usikkerhet knyttet til etterspørselen på langdistanseruter fremover. Med slike forutsetninger er ikke Norwegians langdistansedrift levedyktig, og selskapet har derfor besluttet å avvikle den», skrev selskapet i en pressemelding torsdag morgen.

– Innenriksreiser i Norge og flygninger mellom vårt nordiske hjemmemarked og resten av Europa har alltid vært selve ryggraden i Norwegians rutenett, og det er dette som også danner grunnlaget for hvordan Norwegian skal se ut fremover, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram, i pressemeldingen.

Norwegians konsernsjef Jacob Schram.
Norwegians konsernsjef Jacob Schram. Foto: Thomas Brun / NTB

På en pressekonferanse torsdag sier Schram at nyheten vil ha store konsekvenser for mange Norwegian-ansatte.

– Den brutale virkeligheten er at styrene i datterselskapene i Italia, Frankrike, Storbritannia og USA, med ansatte primært knyttet til langdistanse, nå vil begjære dem konkurs, sier Schram.

– Det har vært en virkelig tung beslutning å ta. Jeg har det svært dårlig på deres vegne med å gi over 2000 ansatte denne beskjeden etter at vi har kjempet side om side, sier Schram.

Kunder vil bli kontaktet

Konsernsjefen sier de har kommet fram til konklusjonen om at dette er den eneste måten de kan sikre fortsettelsen av selskapet.

– Jeg vil rette en stor takk til alle berørte kolleger for deres mangeårige innsats i Norwegian. Vårt viktigste fokus nå er å bygge et sterkt og lønnsomt Norwegian slik at vi kan sikre så mange arbeidsplasser som mulig fremover, sier Schram.

Kunder med flyreiser som berøres av endringene vil bli kontaktet direkte, og fremtidige reiser som kanselleres vil bli refundert.

Norwegian opplyser at den irske reorganiseringsprosessen og den norske rekonstruksjonen fortsetter som planlagt, og at planene som ble presentert torsdag er gjenstand for godkjennelse i begge disse prosessene, støtte fra kreditorer og deretter rettslig godkjennelse.

– Nødvendig

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener nedleggingen av langdistanseruter var et helt riktig og nødvendig grep av Norwegian for å redusere risikoen.

– De store Dreamliner-flyene utgjør mye gjeld i balansen til Norwegian, pluss at det er store kostnader forbundet med drift av langdistanse. Det er også stor risiko knyttet til hva som skjer videre med pandemien, og det kunne ikke Norwegian ta sjansen på nå, sier Elnæs til TV 2.

2000 ansatte mister jobben som følge av Norwegian drastiske grep. Elnæs mener dette var uunngåelig i den situasjonen selskapet havnet i.

– Selskapet har sendt en ny søknad til regjeringen om kompensasjon og støtte, og det ville vært vanskelig å få den søknaden behandlet om de hadde fortsatt med langdistanseruter. Nå blir Norwegian et norsk selskap med fokus på Norge og Norden, sier flyanalytikeren.

Vurderer søknaden

Norwegian orienterte regjeringen om sine nye planer i forrige uke. Søndag mottok departementene en ny søknad om statlig støtte.

– Selskapet er nå inne i en viktig restruktureringsprosess. Vi har fått en søknad fra Norwegian og vurderer henvendelsen sammen med våre rådgivere. Det Norwegian nå skisserer er noe annet enn den forespørselen vi vurderte i november i fjor. Vi er nå i gang med en grundig vurdering av denne nye henvendelsen, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Næringsdepartementet og Samferdselsdepartementet hadde et møte med Norwegian 8. januar hvor de presenterte en overordnet plan for selskapet etter rekonstruksjonen, som Norwegian søkte om 8. desember.

Departementene mottok en ny anmodning fra Norwegian om statlig deltakelse i rekapitaliseringen av selskapet den 10. januar.

– Norwegian har vært tydelig på at de ønsker å gjøre betydelige grep for å få selskapet gjennom krisen slik at de kan forbli en viktig aktør i norsk og nordisk luftfart. Vi er kjent med tidsfristene selskapet forholder seg til, og vil jobbe så raskt som det er forsvarlig med vår vurdering, sier Nybø.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener det er positivt hvis Norwegian overlever.

– Dersom Norwegian gjennom dette kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap, vil det være positivt for norsk luftfart, for de ansatte og for passasjerene, sier Hareide.

Relatert