SAS får én million kroner i bot

Flyselskapet må punge ut på grunn av manglende tilbakebetaling til kundene. – Vi er satt i en situasjon som savner sidestykke, sier pressesjef John Eckhoff til TV 2.

MÅ BETALE: Flyselskapet får tvangsmulkt for ikke å ha gjennomført nok refusjoner til kundene innen fristen. Foto: Fredrik Hagen
MÅ BETALE: Flyselskapet får tvangsmulkt for ikke å ha gjennomført nok refusjoner til kundene innen fristen. Foto: Fredrik Hagen

Det opplyser Luftfartstilsynet til i en pressemelding.

– Vi er klar over at flyselskapene har gjort en stor innsats med å betale tilbake krav, men vi mener at de burde vært i mål nå, 9 måneder etter at Covid19-pandemien begynte å føre til kansellerte flyvninger, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Det var NRK som omtalte saken først.

Pandemien har ført til at stort antall flyavganger har blitt kansellert, noe som igjen har gjort at mange hundre tusen kunder har hatt krav på refusjoner fra flyselskapene.

Ny vurdring i januar

Køene har vært lange, og kundene har måttet vente lenge på pengene sine.

SAS ble i oktober varslet om at de ville få en million i tvangsmulkt gjeldende fra 1. desember om de ikke hadde betalt tilbake alle kravene til kundene sine.

– Vi er klar over at flyselskapene er i en krevende situasjon, både økonomisk og på annet vis, men vi er også opptatt av at kundene skal få tilbake sine penger i henhold til sine rettmessige krav.

Det vil i januar igjen tas stilling til om flyselskapet har oppnådd tilstrekkelig med behandlede saker på utestående refusjoner, før eventuell en videreføring av mulkten blir avgjort, opplyser Luftfartstilsynet i pressemeldingen.

Pressesjef i SAS John Eckhoff sier til TV 2 at de står fast på at de skal tilbakebetale det kundene har krav på, så raskt som mulig.

Beklager til kundene

– Vi beklager overfor våre kunder at refundering av billetter har tatt lang tid, men SAS har siden mars jobbet dag og natt med å refundere 5,3 milliarder kroner til 2,2 millioner kunder under den mest alvorlige situasjonen for luftfarten noensinne, sier pressesjefen.

Eckhoff sier at selskapet er uforskyldt satt i en situasjon som savner sidestykke, først og fremst på grunn av de inngripende reiserestriksjonene fra regjeringen.

– Det førte til over 60.000 kansellerte flyvninger bare i Norge og at SAS mistet 90 prosent av inntektene over natten. Vi tar reaksjonen fra Luftfartstilsynet til etterretning. SAS har fra 1. desember gjeninnført sju-dagersfristen for refusjon på alt nysalg og prioriterer som alltid arbeidet med å være det foretrukne selskapet for reisende til, fra og i Skandinavia, sier han videre.