REDNINGSAKSJON: Fiskebåten Nortind bisto i den dramatiske redningsaksjonen av lasteskipet «Wilson Parnu» søndag morgen.
REDNINGSAKSJON: Fiskebåten Nortind bisto i den dramatiske redningsaksjonen av lasteskipet «Wilson Parnu» søndag morgen. Foto: Nortind

Dramatisk redningsaksjon etter lasteskip fikk motorstans

En iherdig redningsaksjon ble satt i gang søndag morgen, etter at et lasteskip fikk motorstans utenfor Sotra. Da skipet var bare 500 meter fra å dundre i land, fikk mannskapet motoren i gang.

Søndag morgen ble det satt i gang full redningsaksjon etter at lasteskipet «Wilson Parnu» fikk motorstans sørvest av Sotra utenfor Bergen.

Skipet, som er 90 meter lang, 15 meter bredt, har et mannskap på åtte om bord.

Situasjonen var dramatisk da lasteskipet mistet motorkraften i uværet utenfor Sotra.
Situasjonen var dramatisk da lasteskipet mistet motorkraften i uværet utenfor Sotra. Foto: Redningsselskapet

Dårlig vær og sterk vind i området gjorde redningsarbeidet vanskelig.

Klokken 07.30 opplyste vakthavende redningsleder Johan Mannsåker ved Hovedredningssentralen Sør-Norge at det bare var 1,2 kilometer før skipet traff land.

– Det pågår en iherdig redningsaksjon for å forsøke å forhindre at skipet treffer land og for å berge mannskapet. Men akkurat nå ser det mørkt ut, sier Mannsåker til TV 2.

I siste liten

Men da skipet var rundt 500 meter fra nærmeste grunne, kunne alle puste lettet ut. «Wilson Parnu» fikk start på den ene hovedmotoren.

– Kystradio Sør melder at Wilson Parnu har fått start på hovedmotor. Fortsetter å sette sleper som sikkerhet, melder Hovedredningssentralen klokka 07.40.

Hovedredningssentralen opplyser ved 08-tiden at lasteskipet har egen maskinkraft og har tatt opp anker. Det er på vei nordover mot Murmansk, men motorkraften er ustabil.

– Dramatisk

Forsvarsfregatten KNM Otto Sverdrup, redningsskøyta, ambulansebåt, en fiskebåt og redningshelikopter Sola blir fortsatt på stedet og monitorer situasjon.

Forsikringssjef Jan O. Minde i rederiet Wilson sier til TV 2 at kapteinen og mannskapet holdt seg rolige og svært konstruktive under hele prosessen, men at situasjonen var dramatisk.

Det var nervepirrende minutter da lasteskipet hadde stø kurs mot land mens flere fartøy forsøkte å få feste til slep.
Det var nervepirrende minutter da lasteskipet hadde stø kurs mot land mens flere fartøy forsøkte å få feste til slep. Foto: Nortind

– Nå går det så meget bedre. Og pulsen er atskillig lavere enn den var for noen timer siden, sier Minde og legger til at de er takknemlige for alle ressursene og all hjelpen de har fått.

Politiet opplyser like etter klokken 09 at rederiet jobber med å få båten til kai i Bergen for undersøkelser.

Redningsfartøy følger havaristen inntil videre.

Rederiet har også etablert et kriseteam som følger opp hendelsen.

Utfordrende forhold

Det var klokken 05.11 søndag morgen det NIS-registrerte lasteskipet meldte om motorstans via Kystverket.

Skipet lå da fem nautiske mil fra land, noe som betydde at det ville ta halvannen time før skipet gikk på grunn.

– Det er liten kuling og pålandsvind, og skipet driver dermed rett mot land, sier Mannsåker.

Det ble gjort forsøk på å slepe lastebåten, uten hell.

– Lasteskipet har klart å fått ankerfeste. Men festet holder ikke skipet i ro, men det forsinker skipets hastighet inn or land noe, sier redningslederen til TV 2 klokken 07.30.

På det tidspunktet var redningshelikopteret inne på land for å fylle drivstoff, før det på nytt satte kursen ut mot skipet.

– Nå er det aller viktigste å redde mannskapet om bord, sier Mannsåker til TV 2.

Både sivile og militære fartøy var på stedet for å forsøke å få feste til slep.

Relaterte