Fikk nei til ekstrastøtte – Norwegian utelukker ikke at selskapet kan gå konkurs

Næringsminister Iselin Nybø mener det ikke er forsvarlig å gå inn med så mye penger.

Flyselskapet Norwegian får ikke ekstra støtte fra regjeringen, slik de ba om. Konsernsjefen utelukker ikke at det kan føre til konkurs.

– Jeg har ikke noe ønske om at det skal gå dårlig med Norwegian, men nå er det opp til selskapet selv - til eierne og kreditorene - å finne en løsning på dette. sier Nybø, som presiserer at staten ikke har noe eieransvar.

– Mange av flyselskapene i Europa har staten som eier,og de går inn med penger og hjelper. Vi er ikke eier i norske flyselskaper, så vi har valgt generelle ordninger som selskapene kan trekke på. Vi har gitt over 13 milliarder kroner til luftfarten, og vi vil fortsatt bruke penger blant annet til å kjøpe flyruter, sier Iselin Nybø.

Mandag formiddag møtte Norwegian-ledelsen pressen, og på spørsmål om hvor stor risikoen for konkurs nå er, svarte konsernsjef Jacob Schram:

– Jeg utelukker ingenting nå. Når det gjelder konkurs, permitteringer, oppsigelser. Jeg kan ikke utelukke noen scenarioer. Det er krevende, det er det ingen tvil om, sier Schram.

Sier nei

Regjeringen vil utvide og forsterke tiltakene til flyselskapene, men næringsministeren sier samtidig nei til å gi ekstra støtte til Norwegian og Erik Braathens nye flyselskap.

– Det er en tøff beskjed å få, når du har bedt om flere milliarder kroner, men mitt ansvar er å vurdere bruken av fellesskapets midler, sier næringsminister Iselin Nybø (V) til TV 2.

Næringsministeren sier at regjeringen har brukt 13 milliarder kroner på luftfarten, og kommer fortsatt til å bruke penger på den.

Nybø sier at Norwegian er et selskap med over 40 milliarder i gjeld. Gitt situasjonen som Norwegian befinner seg i, med den finansielle strukturen, anser næringsministeren det ikke som forsvarlig å gå inn med så mye penger til selskapet.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier at han forstår at det er en tøff beskjed å få for Norwegian, men understreker at å gå inn i Norwegian ville medført usikre konsekvenser.

Hareide ser det ikke som en løsning at selskaper som Wizz Air og Ryanair nå går inn og overtar norske innenlandsruter.

– Nei, vi har vært godt fornøyd med de som har operert i Norge, De har gitt et veldig godt tilbud, og vi ønsker de skal lykkes videre, sier Knut Arild Hareide, som er klar til å gå inn med mer generell støtte.

– Jeg tror det er gode muligheter for Norwegian til å bli med videre, for vi vil kommer jo med med tiltak for selskap som nettopp er i Norge. Det er levert 13 til-14 milliarder kroner til luftbransjen i 2020, og det har kommet Norwegian, SAS og Widerøe til gode. Det vil komme tiltak i 2021 også, men de vil ikke rettes mot enkeltselskaper, sier samferdselsministeren.

Utvider lånegarantiordningen

Lånegarantiordningen ble lansert 19. mars og er på inntil 6 milliarder kroner, der 3 milliarder kroner var rettet mot Norwegian, 1,5 milliarder kroner mot SAS og de resterende 1,5 milliarder kronene var rettet mot Widerøe og øvrige flyselskaper.

Foreløpig har Norwegian og Airwing benyttet seg av ordningen. Forlenging av trekkperioden vil åpne for at eventuelle udisponerte midler kan gjøres tilgjengelig utover våren.

– Vi ønsker å hjelpe til videre, og derfor vil vi kjøpe ruter for én milliard kroner. Vi endrer også tilbakebetalingstiden fra to til tre år, slik at vi kan bidra til at luftfarten kommer seg gjennom dette, sier Nybø.

Faller kraftig

Aksjen til flyselskapet Norwegian faller kraftig og er mandag morgen satt under særlig observasjon på Oslo Børs etter regjeringens nei til ekstrastøtte til selskapet.

Det kommer fram i en børsmelding klokken 8.47 mandag morgen.

Særlig observasjon innebærer at det foreligger forhold som kan gjøre at verdsettelsen av et selskap er spesielt usikker.

At et verdipapir settes under særlig observasjon påvirker ikke selve handelen, men gir informasjon til markedsaktørene om at det foreligger usikkerhet.

Norwegian-aksjen falt kraftig fra start, og gikk ned 13,4 prosent, melder E24.

Fredag stengte aksjen til sluttkurs 0,644 kroner, og ble omsatt mandag formiddag til rundt 50 øre, skriver DN.