KARANTENE: Natt til lørdag landet et fly fra Nice på slaget 00.00. Det betyr at passasjerene må i karantene. Foto: Fanny Bu / TV 2
KARANTENE: Natt til lørdag landet et fly fra Nice på slaget 00.00. Det betyr at passasjerene må i karantene. Foto: Fanny Bu / TV 2

Fly fra Frankrike tapte karantenekappløpet

Et SAS-fly fra Nice i Frankrike landet på norsk jord klokken 00.00 natt til lørdag. Passasjerene må i karantene.

Helse- og omsorgsdepartementet bekrefter overfor TV 2 lørdag formiddag at passasjererene må i karantene i og med at flyet landet etter at forskriftsendringen trådte i kraft.

Torsdag kunngjorde regjeringen at flere land går fra «grønt» til «rødt». Utenriksdepartementet fraråder reise til Tsjekkia, Frankrike, Monaco og Sveits fra midnatt natt til lørdag. Det betyr at alle fly med reisende som lander etter dette, må ti dager i karantene.

Lørdag kveld var et SAS-fly fra Nice i Frankrike i lufta, på vei mot Oslo Gardermoen.

Om bord fantes det trolig passasjerer som var spente på om flyet landet før midnatt, slik at de ikke ble omfattet av karantenekravet.

Ifølge Dagbladet, som først omtalte saken, klappet passasjerene om bord da de landet midnatt.

Reglene gjelder fra når flyet treffer landingsstripen på flyplassen.

Og klokken 00.00 var ifølge SAS flyet i kontakt med bakken på norsk jord.

Ti minutter før

– Flyet har landet før oppsatt tid, ti minutter før. Når det gjelder karantene er det helsemyndigheter som har hovedansvaret, sa Tonje Sund i SAS fredag kveld.

Flyet tok av fra Nice klokken 21.30 med 158 passasjerer og 6 kabinansatte om bord.

Tips oss! Tips@tv2.no

Hun sa de har forsøkt å få unna de prosessene de har kontroll over hurtigst mulig, men at sikkerheten alltid er viktigst.

– Uansett hvilket tidspunkt som hadde blitt satt for karantenestart, kunne man ha risikert å lande rett før, eller rett etter. I utgangspunktet er det passasjerens ansvar å være oppdatert på hvilke retningslinjer som gjelder, sa hun.

Da en lignende situasjon oppstod i juli, da reisende skulle ta seg hjem fra Spania før landet ble «rødt», uttalte SAS at de skulle prøve å øke farten.

Flyene lander oftere tidlig

Ifølge SAS er det en generell trend siden korona at flyene lander presist eller tidligere.

– Det er lite trafikk og færre fly i luften. Det gjør at vi kan fly i en rettere linje fra avreisested til ankomststed, slik at vi kommer fortere frem, sa Sund.

Har dere forsøkt å øke hastigheten denne gangen?

– Vi ønsker alltid å ha raske prosesser fra boarding til landing. Samtidig så skal ingen prosesser gå på akkord med sikkerheten. Derfor kan jeg si at det er rutetabellen som gjelder, men på generelt grunnlag er det ikke urealistisk å kjøre inn tiden på en sånn strekning under rette vindforhold, sa pressevakten.