– Det virket ikke som de hadde noen plan

Katarina von Baudissin fikk melding fra venner om korona-smitte på MS Roald Amundsen før hun hørte noe fra Hurtigruten. Nå er hun kritisk til hvordan både kommunen og Hurtigruten har håndtert situasjonen.

På et hotellrom i Tromsø sitter Katerina von Baudessin sammen med to barn.

– Nå sitter vi bare og venter på videre instruksjoner, forteller hun TV 2 over telefonen.

De har vært på Roald Amundsen i en uke og gikk av skipet fredag morgen klokken ni. Da visste de ingenting om smitten og bestemte seg for å utforske Tromsø.

– Det er en ekkel følelse. Vi var jo noen runder i byen, tok fjellheisen og var på ulike offentlige steder. Det er ekkelt at vi kan ha bidratt til videre spredning.

Manglet konkret plan Baudissin savnet umiddelbare tiltak for å ivareta både passasjerene og smittevernet.

– Det virket ikke som de hadde en konkret plan på hva som skal gjøres i en slik situasjon. Det er sikkert ikke mulig å forberede seg på alt. Men det skulle vært noen umiddelbare tiltak som ikke var på plass.

Hun mottok melding fra Hurtigruten med informasjon om smitten kl 17. Den skulle ha vært levert til alle passasjerene klokken 12.

Baudissin mener en klarer plan kunne hindret en eventuell spredning av smitte.

– Da kunne vi nok begrenset hvor vi gikk i byen og tatt en annen avgjørelse om hvordan vi skulle forholde oss til situasjonen, mener hun.

Fikk beskjeden fra ansatte på flyplassen

Det var først da familien ankom flyplassen og nyheten om smitte hadde nådd media, at Baudissin fikk greie på hva som hadde skjedd.

SOMMERFERIE: Baudissin forteller at turen var fantastisk, og at det er veldig kjedelig at den endte som den gjorde.
SOMMERFERIE: Baudissin forteller at turen var fantastisk, og at det er veldig kjedelig at den endte som den gjorde. Foto: Privat

– Jeg fikk tilsendt en lenke av venner som lurte på om det var vårt skip som var i media. Vi fikk vite om utbruddet alt for sent, sier hun.

Da nyheten kom spurte ansatte ved flyplassen hvor de hadde vært. Baudissin fortalte hvilket skip de hadde feriert med og fikk beskjed om at de ikke fikk lov til å fly. De fikk heller ikke lov til å oppholde seg inne på flyplassen.

Ifølge Baudissin var det uenighet om hvem som skulle håndtere passasjerene.

– Vi måtte sitte utenfor flyplassen i flere timer. Det var litt frustrasjon for vi visste ikke hva vi skulle gjøre. Det føltes ikke trygt å være der, sier Baudissin.

Etter noen timer ble familien og resten av passasjerene kjørt med buss til et hotell i Tromsø. Nå bor de på St. Elisabeth hotell og får mat levert til rommene.

Annenhver time er det møter med oppdatert informasjon for passasjerene som var ombord på skipet. Det er usikkert hvor lenge de blir nødt til å sitte i karantene på hotellet.

– Veldig lei oss

Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, synes situasjonen er beklagerlig.

– Vi er veldig lei oss for den situasjonen som er oppstått. Vi jobber nå intensivt sammen med kommunen og nasjonale myndigheter, sier konsernsjefen.

Han mener likevel at de har handlet riktig på bakgrunn av den informasjonen de hadde på daværende tidspunkt.

Kommuneoverlegen i Tromsø Kathrine Kristoffersen forteller TV 2 at de iverksatte planen for denne typen situasjoner umiddelbart.

– Selv om vi har planverk, vil det være sider ved hendelsene som ikke vil omfattes av planverkene og derfor må finnes løsninger på for hver hendelse, sier Kristoffersen.

Hun legger til at det er Hurtigrutens oppgave å informere egne passasjerer.