SYDENFERIE: Hellas og Spania er yndede feriemål for nordmenn. Her er turister avbildet på Mallorca i 2019.
SYDENFERIE: Hellas og Spania er yndede feriemål for nordmenn. Her er turister avbildet på Mallorca i 2019. Foto: Aleksandrs Tihonovs / Colourbox

samstemte eksperter:

Derfor blir ferien dyrere framover

Koronakrisen har rammet flyselskapene hardt. Ekspertene er enige om at det vil få konsekvenser for reiselystne nordmenn når grensene åpner igjen.

Nordmenn liker å reise, men for tiden er man tvunget til å tilbringe feriene i eget land. Flyselskapene står i en historisk krise som følge av koronautbruddet, og fremtiden er usikker.

Tiltakene for å stanse spredningen av koronaviruset har begynt å mykes opp, men det er fortsatt uvisst hvor lenge vi må droppe sydenferiene.

Når det omsider blir mulig å reise utenlands igjen, er det rimelig å anta at mange nordmenn vil benytte sjansen til å oppsøke varmere strøk. Men da må de være forberedt på å betale noe mer for turen enn de er vant til, spår ekspertene.

– Overbevist om stigende trend

Situasjonen flyselskapene står i som følge av koronakrisen, gjør at ekspertene spår høyere priser på flybilletter i tiden fremover. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier mye avhenger av når ulike tiltak slippes opp, og hvordan markedet responderer.

– Mange selskaper vil ha mye kapasitet de kan sette inn, men flyene kommer ikke opp i lufta i løpet av en time. Det kreves mye vedlikehold å ha dem stående på bakken, og mange arbeidstimer for å gjøre dem klare for å fly igjen, sier Elnæs.

Både SAS og Norwegian har tatt opp milliardlån for å komme seg gjennom krisen. At flyselskapene ble nødt til det, kan ikke Elnæs se for seg vil hjelpe passasjerene når det gjelder pris.

– All gjeld flyselskapene tar på seg, gir høyere kostnader, og det er ensbetydende med høyere billettpriser. Jeg er overbevist om at vi vil se en stigende trend i billettprisene, sier Elnæs.

– Vi har sett de laveste prisene

Hvor mye prisene kommer til å stige, synes flyanalytikeren det er vanskelig å si noe detaljert om. Dette vil variere fra selskap til selskap. Enkelte har snakket om en mulig dobling i prisene, men det har Elnæs liten tro på.

– Da vil jo ikke folk fly. Jeg tror på en lett moderat økning over tid, og at vi har sett de laveste billettprisene.

Da koronakrisen inntraff, tok det ikke lang tid før flere flyselskaper stod på kanten av stupet økonomisk. Elnæs tror det kan bli tatt grep for at selskapene skal være bedre rustet for en krise i fremtiden.

– Flyselskapene har tatt opp store lån, og det har vært flere konkurser. Kanskje vil myndighetene sette strengere krav til soliditet og kapital, slik at flyselskapene bedre skal tåle motgang. Det må selskapene i så fall ta igjen et eller annet sted, og da blir det enten å kutte kostnader eller å øke billettpriser.

Forsiktig økning

Kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, er ganske sikker på at flybillett-prisene vil stige etter hvert som det blir lov å reise igjen.

– Prisene på fly vil gå opp ganske kraftig, og og flytrafikken vil gå ned. Flyselskapene er blitt pålagt å stenge ned til en meget høy kostnad, sier Berge.

I likhet med Elnæs påpeker han at flyselskapene til en høy kostnad har demontert hele sitt apparat for å slutte å frakte passasjerer, og at det vil koste mye penger å få i gang systemet igjen.

– Før flyselskapene begynner å fly med høyt volum igjen, vil de være sikre på at de ikke stenges ned igjen. Derfor kommer de til å være forsiktige før de øker volumet, slik at tilbudet kommer til å være begrenset i lang tid.

Lenge til vanlig kapasitet

Berge spår at flere flyselskaper vil benytte koronakrisen til å gjøre reduksjoner og innsparinger som ellers ville vært vanskelig å gjøre med fagforeninger.

– Dette vil føre til prispress oppover og dyrere billetter, mener Berge.

Norwegian var svært nære å gå konkurs, men ble reddet da de fikk aksjonærer, obligasjonseiere og leasingselskaper med på at deler av selskapets enorme gjeld omgjøres til aksjer. Berge understreker viktigheten Norwegians eksistens har for billettprisene.

– Markedet behøver Norwegian. Prisene vil være høyere med eller uten Norwegian, men uten Norwegian vil det koste forbrukerne mye penger.

Det er utviklingen i spredningen av koronaviruset som avgjør når flyselskapene er tilbake til vanlig kapasitet. Mye tyder på at det er en god stund til.

– Signalene i markedet indikerer at det kan ta mer enn to år. Innenrikstrafikk vil komme i gang først, etterfulgt av kortdistanse. Langdistanse vil komme i gang senest, sier Berge.

– Må vente lenge på inntektsøkning

Førsteamanuensis Espen Andersen ved BI peker på at flybransjen har høye faste kostnader, sterk konkurranse, og operative begrensninger som tomme midtseter.

– Sannsynligvis blir prisene høyere i en periode, fordi selskapene ikke har kapital til å kjøre noen priskrig og må tjene penger fra første krone, sier Andersen.

Han vil ikke spå hvor mye prisene vil øke med eller hvor lenge prisøkningen vil vare, men minner om hva som skjedde sist det var en økonomisk nedgang.

– Etter den amerikanske finanskrisen i 2008, varte det cirka til 2015 før inntjeningen til de amerikanske selskapene var på samme nivå som i 2008.

– Prisene vil nok gå ned før det, men noen økning i inntekter for hele markedet skal man nok måtte vente i alle fall fem år på – og mye av veksten kommer an på hvor fort Kina kommer i gang igjen, sier Andersen.

– Ønsker å være konkurransedyktige

Pressesjef John Eckhoff i SAS sier det er markedet som bestemmer prisene, med en rekke analyser, vurderinger og avgjørelser som ligger bak.

Presseansvarlig Andreas Hjørnholm i Norwegian skriver i en e-post til TV 2 at epidemien på kort tid har endret vilkårene for kommersiell luftfart.

– Strenge reiserestriksjoner innført av myndighetene og manglende etterspørsel betyr at kommersiell luftfart for øyeblikket har svært magre kår i hele verden. Situasjonen og utsiktene er ganske usikre, men vi håper helsesituasjonen snart gjør at det igjen blir grunnlag for luftfart på kommersielle vilkår, sier Hjørnholm.

– Det ligger i Norwegians DNA å tilby priser som gjør at alle har råd til å reise, og vi ønsker også i fremtiden å være konkurransedyktige og tilby reiser i moderne og komfortable fly til overkommelige priser.